Digitale Detox

Digitale Detox - beperk interrupties door sociale mediaOnze concentratie wordt te veel verstoord door gebingelbongel van onze digitale ‘hulpjes’, tijd voor een “Digitale Detox”. Claim je aandacht voor belangrijke zaken.

Meer dan 100 keer per dag op je smartphone kijken is niet echt ‘slim’ en niet bevorderlijk voor de aandacht die andere zaken verdienen en met name de mensen om je heen. Dat laatste nog afgezien van de onbeleefdheid om je door digitaal gepiep af te laten leiden, als je in gesprek bent of gewoon gezellig rondhangt. OK, een dringend gesprek kan, maar digitale berichten kunnen ook best even wachten.
Communiceren is aandacht geven.

Overmatig gebruik van digitale media is een vorm van multitasken. Het is sociaal niet acceptabel om tijdens een gesprek met anderen de ‘belangrijke’ berichten te bekijken. En zeker niet terwijl je zelf doorpraat of de ander door laat praten zonder echt te luisteren.

Als iemand dat met jou doet, hou dan na een paar seconden op met praten, wacht tot de ander zijn smartphone weer neerlegt (of opkijkt) en vraag dan “Toch!?”. “
Hé… wat?”.
“Nou wat ik net zeg…!”.
“Oh sorry… ik lette even niet op..”.
“OK, ik zit dus voor Jan met de korte naam te kletsen?”.
“Nee, zo was het niet bedoeld…”
“Maar dat is wel het resultaat.”
“Ik wist niet dat je kwaad werd.”
“Ik ben niet kwaad, maar wel een beetje teleurgesteld…”
“Sorry…”

Soms doet het even pijn, maar je kan het beter laten merken dan de ander zijn/haar onbeleefde gedrag voort te laten zetten. Of je checkt je eigen berichten en reageert even niet op de vragen en opmerkingen van de ander, tot je zelf door je berichten heen bent. En dan vraag je… “Oh, wat zei je… ik was even afgeleid”. Doe dat een paar keer met de Social Media junk (SM?… zelfgkwelling?) en het muntje valt vanzelf meestal.

Wat die aandacht voor berichten inhoudt, is inderdaad niets minder dan een VERSLAVING. Sommige mensen raken sneller in de ban van digitale speeltjes en afleidende aandacht. Niet zelden raken diezelfde personen ook makkelijk verslaafd aan andere zaken… je bent gewaarschuwd.
Dus tijd om van je “fix” af te kicken met een Digitale Detox.

Dus hoe kom je eraf? Digitale Detox!

  • Je kan proberen om “cold turkey” 24 uur zonder SM te ‘leven’. Maar vaak is het al genoeg om je bewust te zijn van je gedrag. Doe een elastiekje om je pols (liefst gekleurd) dat je eraan herinnert dat je maar 1 keer per uur (OK, begin met een half uur) je berichten mag controleren.
  • ‘s Ochtends vroeg niet gelijk de telefoon aanzetten, maar na het ontbijt, dat je bij voorkeur gebruikt samen met je gezin of je partner…. met wat aandacht voor elkaar en zonder digitale afleiding.
  • Lees na 9 of 10 uur ‘s avonds geen berichten meer en zet je telefoon ruim een uur voor het slapen gaan helemaal uit.
  • Een uur voor bedtijd geen schermen meer gebruiken, telefoon, tv, laptop, desktop… of een scherm-dimmer gebruiken die met name het blauwe licht filtert… of een speciaal brilletje gebruiken dat hetzelfde effect heeft (zoek naar “blauw licht filter”).
  • Bel overdag of begin van de avond eens iemand in plaats van 20 of meer berichten uit te wisselen. Het is een meer persoonlijk contact, als je elkaars stem hoort en je kan het gesprek best beperken tot een kwartier of een half uur door te stellen dat je andere verplichtingen hebt, maar dat je het contact toch op prijs stelt.

 

Stop de interrupties

En zet als eerste alle herinneringen (notifications) uit.
Laat je meest frequente contacten weten dat je een beetje gek wordt van het steeds verstoren van je concentratie en dat je wat minder frequent kan/wil reageren. Vraag om begrip i.p.v. een “regel” op te leggen.

Ook met de ‘good old’ email kan je makkelijk minderen:

  • Zet de optie ‘automatisch mail ophalen’ UIT.
  • Neem onder je email berichten de tekst op dat je maar 4-6 keer per dag je mail ophaalt, desgewenst met de tijdstippen erbij.
  • Zeg een aantal van de nieuwsbrieven en berichtgevingen (notificaties) op.

En geniet van de rust die het je geeft.

Wat zijn jouw ideeën over ‘digitaal ontgiften’? Nergens voor nodig of heb je andere tips dan de bovenstaande adviezen? Kom op voor je mening!

 

Nog even het volgende…

Plaats een reactie