Burn-out voorkomen is meer dan ‘de juiste persoon op de juiste plaats’

Home » Redactioneel » Burn-out voorkomen is meer dan ‘de juiste persoon op de juiste plaats’

Een reactie op het artikel van Sven Rickli op LinkedIn over redenen voor een burn-out.

Hier de volledige tekst die ingekort moest worden vanwege de beperkte ruimte bij LinkedIn commentaren.


Verbrand het nieuws, met name misleidende informatie over burn-out

Er is geen geaccepteerde definitie van burn-out (zie DSM-5), maar enkel een 3-tal condities op basis waarvan artsen en psychotherapeuten de ‘conditie’ vaststellen.

Burnout:
De term ‘burn-out’ wordt (informeel) gebruikt voor mensen die grotendeels uitgeschakeld zijn door een combinatie van fysieke en mentaal/emotionele uitputting. Het is een combinatie van aanhoudende stress, onvoldoende herstel en onderliggende mentale problemen (al dan niet met een diagnose) dat uiteindelijk tot een zogenaamde aanpassingsstoornis leidt. Niet zelden is het letterlijk de laatste druppel die de emmer doet overlopen omdat de patiënten met chronische burn-out klachten de weerbaarheid missen om een tegenslag op te vangen die op zich triviaal lijkt.
Zie o.a. Burn-out klachten.

Burn-out klachten:
Veel mensen vertonen ‘klachten’ zoals oververmoeidheid en emotionele uitputting zonder dat ze een aanpassingsstoornis krijgen. Deze klachten zijn signalen die aangeven dat er structureel te veel van hen wordt gevraagd. De meesten kunnen zich hiervan doorgaans herstellen. Slechts een klein deel (in de orde van 1 procent) van de mensen met burn-out klachten worden het slachtoffer van een volledige (en erkende) burn-out.
De stressoren die de aanleiding vormen voor burn-out klachten kunnen individueel sterk verschillen, net zoals de stressgevoeligheid van mensen van veel factoren afhangt.

Achtergronden voor burn-out

Mijn onbescheiden ’theorie’ (en niet meer dan dat).

  • De gevoeligheid voor burn-out en klachten lijkt voort te komen uit een gebrek aan een bewuste levensfilosofie en te weinig aandacht voor karaktervorming als onderbouwing van de mentale gezondheid. Daardoor zijn sommige mensen onvoldoende ‘Antifragile’, de overtreffende trap van flexibel en weerbaar (Zie Nassim Taleb).
  • Stressbestendigheid en resistentie voor burn-out klachten zijn als een mentale barrière tussen wat er gebeurt en hoe wij er over (kunnen) denken.
  • Mentale hygiëne lijkt de basis voor mentale gezondheid, het onderscheid wat belangrijk voor ons is (en waarom) en wat niet (en waarom niet). Het beroep op ons aanpassingsvermogen in een chaotisch tijdperk is vele malen groter dan de evolutie van onze hersenen en mentale gezondheid

De rol van organisaties

Zowel de management hiërarchie als PZ/HR dienen alert te zijn op signalen van stress, (periodieke) overbelasting en burn-out klachten. Zeker in een tijdperk van personeelstekorten zullen veel werknemers gedwongen worden om meer te doen met minder mensen. De juiste persoon op de juiste plaats is belangrijker dan functieomschrijvingen (vierkante gaten) waar mensen (rondhout) in geramd worden.

De organisatie zelf moet flexibel zijn met een goede onderlinge samenwerking i.p.v. van de werknemers steeds meer flexibiliteit te eisen. Werkdruk en problemen kan je SAMEN aanpakken. Taken en functies zijn geen discrete entiteiten die je strikt gescheiden kan houden. Soepel en prettig samenwerken is een mindset, waarvoor geen sturing van bovenaf nodig is (maar wel aanmoediging van initiatieven)!

  • Aandacht voor werkdruk (hoeveelheid werk) en taakdruk (o.a. complexiteit).
  • Aandacht voor het gebrek aan Autonomie wat in veel rapportages als een belangrijke bron van stress naar boven komt. Het NL management lijkt te falen in het schenken van vertrouwen aan hun mensen om zelfstandig volwassen beslissingen te maken wat stress door micro-management in de hand werkt.
  • Aandacht voor karakter, persoonlijkheid en stressgevoeligheid van mensen.
  • Regelmatige meting en signalering (ook ‘subtiele’ signalen als te vaak te laat op het werk of te veel overtijd).
  • Binnen de organisatie kunnen collega’s elkaar monitoren (stress buddies?) wat de druk op formele structuren vermindert.

Schaamteloze promotie

Het bovenstaande is een opinie die deels onderbouwt is door mijn werk aan de cursus “Ont-stressen alsof je leven er vanaf hangt” (https://www.wellned.nl/downloads/cursus-ont-stressen-alsof-je-leven-er-van-af-hangt/). Dit aangevuld met recente research naar achtergronden en aspecten van WerkStress (een vervolg op de basiscursus).

Ik kijk met belangstelling uit naar een constructieve discussie hierover, waar ik veel van hoop te leren. Wel even stressen, maar dat is Eustress 🙂

Nog even het volgende…

Zoek jij een PG Gids/Begeleider? Vraag NU een gratis en vrijblijvende eerste inventarisatie aan voor begeleiding voor Persoonlijke Groei.

Stress - beheersen of loslaten

Het doel van deze cursus is niet om over benaderingen en technieken te lezen, maar om Gedragsverandering te bereiken.

Info / Bestellen

Inspiratie:

Love is a verb. A lot of other emotions also turn out to be verbs. So, don’t just sit with the feelings, take actions that express the verb or negate the feelings..Stephen Covey

Plaats een reactie