12 keer Positief Denken en Doen

… Positief zijn is een bewuste keuze

Positief met een lach
Unsplash

Een groot deel van onze gedachten zijn negatief. Van ergernissen tot oordelen en tekortkomingen tot vergelijken. Een positieve instelling is mentaal gezonder en stelt je in staat effectiever te functioneren en te presteren.

Positief denken is:

  • dat het glas halfvol is in plaats van halfleeg
  • dat mensen per definitie betrouwbaar zijn; zolang je vertrouwen hebt in je eigen mensenkennis
  • dat mensen doorgaans voldoende creatief zijn om oplossingen te bedenken; als je ze de vrijheid daarvoor geeft

Positief zijn is niet:

  • de hele dag met een geforceerde grijns op je gezicht rondlopen
  • happy-go-lucky; het zal wel goed komen
  • constant hi-fives geven

Een positieve instelling draagt veel bij aan je gevoel van geluk. Van ontevredenheid en boosheid word je niet gelukkig. Neem van dat laatste bewust afstand en geniet met een positieve en constructieve instelling veel meer van het leven.

Je kan op twee manieren positieve gedachten stimuleren. Door positief te Denken en door positieve dingen te Doen.

Denken

Positief denken is een bewustwordingsproces. Je merkt negatieve gedachten op en buigt ze om naar positieve. Door allerlei zaken constructief te benaderen word je vanzelf positiever.

1. Groei instelling & Overvloed

Door openminded te zijn sta je open voor mogelijkheden om te groeien als mens. Het doel van jouw persoonlijke groei is om je in staat te stellen, de mensen om je heen zo goed mogelijk te ondersteunen.
Bekijk de bijdragen van anderen met serieuze erkenning en waardering.

Let niet op de concurrentie, maar zie een overvloed aan mogelijkheden. De focus op het leveren van waardevolle bijdragen is een positieve en constructieve manier, om je in concurrerende situaties te onderscheiden.
Wanneer je de mensen dicht bij je ondersteunt met waardevolle oplossingen, dan krijg je daar veel voor terug. Lever kwaliteit en zorg, als een positieve bijdrage aan de doelstellingen van anderen, om daardoor je eigen doelen te bereiken.

Problemen kan je zien als feedback en leermomenten, waardoor je veel positiever reageert dan met een neutrale of pessimistische instelling.

2. Dankbaarheid & Waardering

Het bewust stilstaan bij Dankbaar zijn voor wat je hebt, geeft je heel positieve gevoelens. Maar het is nog krachtiger om bewust Waardering te tonen voor kansen en mogelijkheden die het leven je geeft.

Dankbaar zijn is het gevoel van tevredenheid met wat je hebt maar ook vaak tegelijk een zorg om die zaken te behouden (zolang het duurt):

  • fijn dat ik een knus huis heb
  • heerlijk dat ik een lieve partner heb
  • dank je dat je dat voor mij hebt gedaan

Waardering is het openstellen van je geest en je hart voor mogelijkheden en kansen. Echte waardering toon je pas als je er iets mee Doet.

  • vrienden uitnodigen voor een klein feestje in de achtertuin
  • bloemen of een ander presentje meenemen voor hem/haar
  • leuk om je collega’s te begroeten en samen fijn werk te doen

Mensen die deze twee principes consequent toepassen in hun leven, hebben meer succes in het bereiken van hun doelen. Dat succes is geen doel dat ze gedreven nastreven, maar het gevolg van een positieve instelling en het constructief werken aan hun doelstellingen.

3. Meditatie & Visualisatie

Meditatie is een manier om je gedachten tot rust te laten komen. En aangezien de meeste gedachten negatief zijn, bevordert meditatie positieve gedachten.
De invloed op de ademhaling en hartslag is ook gunstig en door de ontspanning die meditatie je geeft, ben je beter in staat om de hectiek van de dag te verwerken. Voor de aanvang van een drukke dag is het aan te bevelen, om wat langer te mediteren.

Ook visualisatie van je dag of het mentaal oefenen van specifieke activiteiten kan je een positievere instelling geven. Met name sporters gebruiken dit als optimale voorbereiding voor een activiteit, maar iedereen kan zich op die manier mentaal voorbereiden.

4. Blij & Opgewekt

Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 50% van je humeur voorkomt uit je genen en mogelijk uit je opvoeding. Slechts 10% wordt bepaald door wat er gebeurt en maar liefst 40% door je eigen instelling en de acties die je onderneemt. Dit is een indrukwekkend bewijs van de kracht van je geest om zaken te verwerken. Verschillende personen kunnen daarom heel divers reageren op een vrijwel identieke situatie.

Je hoeft deze instelling niet te overdrijven met “Tsjakka”-gedoe maar door zoveel mogelijk zaken opgewekt te benaderen wordt het leven een stuk prettiger.
Gewoon lachen om alledaagse zaken is heel goed voor je. Lach eens om jezelf of om rare fratsen van je huisdieren, of kijk eens naar kattenvideo’s als je geen huisdier hebt. Glimlach tegen andere mensen als je Hallo zegt.

Spanning (angst) heeft neurologisch veel weg van opwinding (uitdaging). Sta je voor een moeilijke opdracht, dan kan je het gevoel van spanning omzetten naar opwinding. Daardoor ben je in staat om veel positiever tegenover uitdagingen te staan.

5. Vrijgevigheid & Rechtvaardigheid

Let op wat je zelf hebt en niet op wat anderen hebben. Wat je hebt, wordt niet meer of minder door het te vergelijken. Maar je kan er wel afgunstig of arrogant van worden.

Door vrijgevig te zijn tegenover anderen met tijd en aandacht, sta je positiever in het leven. Regelmatig wat overhebben voor goede doelen – binnen je middelen – maakt je beslist niet ongelukkig. Succes – volgens jou persoonlijke definitie – is te bereiken door anderen te helpen hun verlangens te bereiken. Andere mensen helpen zonder jezelf te verwaarlozen is belangrijk voor een evenwichtig gevoel van eigenwaarde.

Opkomen voor anderen en je bewust zijn van jouw positie in ethische vraagstukken is ook een aspect van een positieve instelling. Als je de problemen van anderen afdoet met ‘ze zoeken het maar uit’, dan doe je jezelf tekort. Soms kan je alleen morele steun voelen en betuigen en soms kan je concreet wat bijdragen. Wees je bewust van het feit dat onverschilligheid ook een keuze is, maar dat je er goed aan doet om eens na te gaan, waarom je die keuze maakt. Door je instelling in een constructieve richting om te buigen word je vanzelf positiever.

6. Verantwoordelijkheid & Moed

Bij positief opstellen hoort ook het nemen van verantwoordelijkheid. Je vlucht niet weg voor de brokstukken die je ongewild achterlaat in het leven. Het begint al bij heel kleine dingen.

Als je tegen iemand aan stoot dan zeg je vaak op de automatische piloot “Sorry” en loopt weer door. Maar zeg eens “Oh sorry hoor, ik was in gedachten” of “Ik zag je niet aankomen” en kijk de ander aan en overtuig jezelf ervan dat de ander jouw excuses serieus neemt. Op zo’n manier reageren op kleine zaken legt de basis, om ook bij grotere aanvaringen constructief te kunnen reageren.

Heb je een fout gemaakt, erken die dan en verontschuldig je bij de mensen die erdoor geraakt zijn. Excuses aanbieden en de situatie proberen te corrigeren is een kwestie van gewoon volwassen reageren. Bagatelliseer de fout niet en toon begrip voor degenen die erdoor benadeeld zijn. De anderen zullen bij een positieve opstelling van jouw kant ook soepeler reageren en ruzie willen vermijden.

Als iemand boos op je is, wanneer er van jouw kant geen negatieve intentie was, dan is het positief om begrip te tonen. “Sorry, ik wilde jou daarmee niet kwetsen. Het was nodig om dat snel te doen en ook al was het in directe opdracht van mijn baas, het spijt me dat jij daardoor geraakt bent.” Ook al heeft iemand anders de opdracht gegeven en ben jij alleen uitvoerend, dan ben je wel verantwoordelijk voor de keuze die je hebt gemaakt en voor de consequenties van jouw handelen. Dat kan zelfs opgaan voor het niet handelen in sommige situaties, waarbij anderen daardoor averij oplopen. Opkomen voor de belangen van anderen is ook verantwoordelijkheid nemen.

Sommige mensen vinden het moeilijk om verantwoordelijkheid te nemen en schuiven zoveel mogelijk zaken af. Ze voelen zich in hun ego aangesproken, als iemand anders ze ter verantwoording roept al is het maar met een eenvoudige opmerking. Je mag best aan iemand vragen “Was dat nodig?” of “Kan dat niet wat vriendelijker of eleganter afgehandeld worden?”. En vraag dan even door, waar de onverschilligheid of nurksheid vandaan komt.

Doen

Wat kan je actief doen om positiever te worden en positief handelen te stimuleren.

7. Proactief

Allereerst kan je proactief handelen. Niet afwachten en reageren als er wat gebeurt, maar een paar zetten vooruit denken. Je kan zo problemen voor zijn of kansen benutten. Dit is de eerste gewoonte uit Coveys The 7 Habits… die de basis legt voor effectief functioneren.

Vaak is het een simpele vraag aan iemand anders. “Hey, wat vindt jij hiervan?” of bied ongevraagd je hulp aan. Hoe vaker je dat doet, des te vaker zal de reactie kunnen zijn “Oh, dank je… fijn dat je eraan dacht!”.

Proactief handelen past bij het (vooraf) nemen van verantwoordelijkheid en het tonen van betrokkenheid. Het is ook het delen van informatie en inzichten met anderen. Door met mensen mee te denken en je bewust te zijn van hun belangen, kweek je goodwill en zullen mensen sneller bereid zijn om met jou samen te werken.

8. Flow

Flow - opgaan in je werkHet begrip Flow zoals Csikszentmihalyi dat omschreven heeft in het gelijknamige boek, is een positieve manier om optimaal te functioneren. Het scheppen van de voorwaarden voor het leveren van goed werk door concentratie en opgaan in het plezier van je werk, is positief zijn in optima forma.

Bij Flow lijkt veel ‘vanzelf’ te gaan. Maar in feite is het niets anders dan jezelf open stellen voor het benutten van je mogelijkheden in een balans van vaardigheid en uitdaging. Je concentreert je volledig op wat je doet, maar toch op een ontspannen manier. Je geeft je vaardigheden, kennis en talenten de ruimte om een goede en positieve prestatie te leveren.

Probeer steeds de voorwaarden voor flow te vinden en verras jezelf en anderen met mooie resultaten. In plaats van weerstand te overwinnen om je in te zetten, geef je jezelf over aan het proces en gaat erin op.

9. Humor

In veel situaties kan je met een klein beetje humor spanning wegnemen. Als je per ongeluk iets omver loopt en je zegt iets als “Sorry dat ik (weer eens) een kamerolifantje ben” dan zullen mensen je excuses makkelijker accepteren. Door jezelf te relativeren worden zaken je minder ernstig aangerekend en kom je positiever over, dan wanneer je neutraal of alleen formeel reageert.

Als iemand te laat is voor een vroege vergadering, dan kan je de irritatie verbergen met een grapje… “Sorry dat je zo vroeg je bed uit moest”. Positief zijn betekent dat je niet overal zwaar aan tilt en een beetje humor kan daarbij helpen.

‘s Ochtends een paar cartoons bekijken kan je ook vrolijker en positiever maken. Of je abonneren op een nieuwsbrief met een dagelijkse mop. Beter nog, test jezelf en bedenk elke ochtend zelf een mopje om uit te proberen (hou het netjes!).

Uiteraard moet je niet overal een geintje van maken, maar een ontspannen en relativerende opmerking helpt in heel veel situaties. Maar er zijn altijd lichtgeraakte personen die zich snel aangesproken voelen en bij wie humor verkeerd kan vallen. Dus pas op bij wie en hoe je humor gebruikt.

10. Behulpzaam zijn

Bereidwillig zijn om anderen te helpen is een heel positieve eigenschap. Deze instelling is te vinden in heel veel kleine dingen in het leven. Bv. iemand helpen om iets op te rapen, een deur open te houden of ongevraagd koffie halen voor je collega’s. Wees nooit te beroerd om kleine hand- en spandiensten voor anderen te verrichten.

Pas wel op dat je niet te vaak zegt “Zal ik jou daar even mee helpen?” want dat komt wat neerbuigend over. “Mag of kan ik je even helpen?” laat de ander meer in waarde en laat een keuze open. De toevoeging “Ach, kom op joh… dat is toch zo gebeurd” is veel leuker dan “Laat mij maar even…”.

Eis geen tegenprestatie voor je behulpzaamheid, maar bied hulp zonder voorwaarden. Door je instelling zijn anderen sneller bereid om jou te helpen als het nodig is, zonder dat je daarvoor individueel hoeft te turven. Je mag dat laatste zien als Karma of gewoon het ouderwetse ‘wie goed doet, goed ontmoet’.
Hou wel in de gaten dat je eigen werk en privéleven er niet door in de knel komt, want door voor jezelf te zorgen kan je hulp blijven leveren. Zie ook Give & Take van Adam Garant.

Behulpzaamheid kan je ook tonen via indirecte steun. Door iemand te steunen in bepaalde plannen, “Goed idee!”, kweek je ook goodwill. En je kan een stapje verder gaan door te wijzen op mogelijkheden die verder gaan dan het oorspronkelijke idee. Maar loop niet weg met het idee van de ander, maak suggesties. Met aanvulling als “En dat (aspect)?” toon je interesse zonder iets op te dringen. Zegt nooit “Je moet…” want dat komt heel aanmatigend over.

Kritiek, hoe opbouwend ook, kan je beter als een vraag dan een statement aangeven. “Pas op dat…” komt heel anders over dan “Heb je ook gedacht aan…” want dat laatste geeft je de gelegenheid om “Prima!” als compliment te geven. Probeer constructief over te komen.

11. Even bewegen en ademhalen

Als je een tijd aan het werk bent geweest, dan is het goed om ook even te ontspannen. Door je te bewegen, even heen en weer lopen, komt je bloedsomloop beter op gang. Letten op je ademhaling helpt ook bij ontspannen. Beide activiteiten verhogen je positieve gevoel.

  • Simpel een kopje koffie of thee gaan halen is al bewegen.
  • De trap in plaats van de lift nemen is nog beter. Als het kan een korte wandeling buiten.
  • Een korte vergadering met iemand kan je zittend of staand doen, maar je kan ook samen een stukje lopen, zelfs als het binnen op de gang is. De beweging en het samen dezelfde richting op bewegen maakt je vanzelf positiever.

Na ingespannen werk of studeren is het goed om even wat anders te doen en daarna weer positief door te kunnen gaan. Door even afstand te nemen kan je ook zien, wat je al gedaan hebt.

12. Letten op Goed werkt beter dan Fout

We zien vaak snel wat er niet goed is. De concurrenten bij sport doen iets verkeerd en daar wil jij je voordeel mee doen. Je collega maakt fouten en jij let daar op, ook als je alleen maar wil helpen.

Maar het is veel positiever om stil te staan bij dingen die goed gaan. Soms kan je verrast reageren met “Hee, dat staat opgeruimd… mooi”. Let op dingen die goed zijn, juist de dingen die doorgaans ‘normaal’ zijn.

In de “One minute manager” is niet voor niets opgenomen “1 minuut om te prijzen”. Toon je waardering voor de prestatie van anderen, ook al is het de gewoonste zaak van de wereld. Als iemand een taak binnen de tijd of met net iets meer zorg heeft afgehandeld dan is het fijn om daar positief op te reageren. Het maakt niet uit of het een ondergeschikte, een collega of je baas is. Een welgemeend “Dank je wel” is een positieve bijdrage aan de sfeer.

Conclusie

Negatieve gedachten komen vaak onbewust op, omdat onze verwachtingen van de realiteit niet stroken met de werkelijkheid. Voor Positieve gedachten moeten we ons best doen. Het vereist meta-cognitie, het herkennen van patronen in je gedachten. Telkens als we neigen tot negatief re-ageren (let op het streepje), dan kunnen we dat ombuigen naar wat er wel goed is.

De toegift die over veel van de bovenstaande aspecten heen ligt is ‘mindfulness’, het bewustzijn van wat we van moment tot moment doen. Zonder oordeel constateren wat je doet, bewust zijn van je omgeving, je lichaam en je geest. De rust die je  krijgt van die neutrale waarneming, stelt je in staat om met minder stress te functioneren. Op een ontspannen manier aanwezig zijn; gelukkig, vriendelijk, begrijpend en met compassie. Negativiteit smelt bijna vanzelf weg bij het toepassen van mindfulness.

Positief zijn is ook een kwestie van een gewoonte. Zeggen “Leuk je weer eens te zien” is veel positiever dan en neutraal of zelfs een vriendelijk “Hallo”. Een klein compliment, een blijk van waardering, het tonen van betrokkenheid en interesse in anderen zorgt ervoor dat je veel positiever over kan komen. Bij sommige mensen zit zo’n instelling in de genen maar iedereen kan het zichzelf aanleren.

Wees je bewust van de mogelijkheden die een positieve instelling je geeft. Het helpt niet als iemand tegen je zegt “Doe jij eens wat positiever”. Maar als iemand je vraagt “Waarom ben je niet wat positiever” vraag jezelf dan af “Waarom ook niet?”. Met een positieve instelling geniet je omgeving meer van je en geef jij jezelf de kansen om ook meer van je omgeving te genieten.

Nog even het volgende…

Plaats een reactie