Benjamin Franklin’s Maxim: “If you would persuade, appeal to interest and not to reason”
Het advies van Benjamin Franklin is dat je met mensen kan redeneren tot je een ons weegt om ze te overtuigen, maar dat het makkelijker is om ze te laten zien wat in hun eigen voordeel is.
Mensen zijn zogenaamd rationele wezens, maar in de praktijk laten wij ons leiden door allerlei vooroordelen en gevoelens. Vervolgens rationaliseren wij dan de niet-rationele keuzes.
Je kan dit proces kortsluiten door het voordeel aan te geven voor de ander bij een bepaalde keuze. Het maakt niet uit of de tegenpartij een klant, chef, winkelier, etc. is of een vriend, buur of goede kennis.
Benadruk aspecten als gemak, eenvoud, snelheid, etc. Dat komt beter aan dan uitleggen op welke gronden een geadviseerde aanpak ‘beter’ is volgens jouw benadering (in jouw voordeel).
Overtuigen met voordelen
Vergelijkbaar is het advies: Verkoop geen eigenschappen (features) maar voordelen (benefits). Als iemand je een handig huishoudelijk apparaat wil verkopen, dan wordt vaak een waslijst aan eigenschappen gepresenteerd. Bekend is de slogan: Hij klopt, veegt en zuigt over de beroemde Hoover stofzuiger. Uiteindelijk is bepalend of degene belast met het schoonhouden van het huis – bij voorkeur een gemeenschappelijke taak – het sneller en makkelijker kan doen.
Show me the incentive, and I will tell you the outcome.
Charlie Munger
Over het ‘hoe’ maken wij ons minder druk als wij er voordelen van hebben. Dit is ongetwijfeld de reden dat robotstofzuigers het zo goed doen als Kerstkado. Win-Win! 🙂