‘Priming’ is een psychologische truc om mensen ontvankelijker te maken voor een voorstel. Op die manier kan je ze voorbereiden op iets dat je wilt bereiken. Het is ook een oude verkooptechniek. Het begrip ‘priming’ komt van het vullen van een waterpomp om hem aan de praat te krijgen (door lucht in het circuit te vervangen door water).
Je maakt iemand ontvankelijk met “Mag ik u een vraag stellen?”. De meesten zullen antwoorden met een (voorzichtig) “Ja”, want vragen staat vrij en een antwoord geven is vers twee. Door die eerste instemming zijn mensen doorgaans meer bereid om de uiteindelijke vraag ook positief te beantwoorden. Plompverloren met de deur in huis vallen (huisvredebreuk?) heeft een lagere kans op scoren.
Een verkoper van software voor de beveiliging van uw laptop vraagt “U wilt uw machine beschermen tegen hackers?”. Ja, nogal wiedes! Vervolgens krijg je (hopelijk) een aanbieding voor een programma dat volautomatisch werkt tegen een redelijke prijs. Gezien je reactie op de eerste vraag is het moeilijker om “Nee” te zeggen.
Probeer het zelf maar eens uit op een knorrige buurman. Vraag bv. “Gaat het goed met u?” (toon wel oprechte belangstelling!). Vervolgens kan je even later ‘scoren’ met “Kan ik uw hamer lenen…?”.
Zie ook Het Benjamin Franklin effect.
Gebruik deze techniek met integriteit, want manipulatie is niet netjes. De middelen heiligen niet altijd het doel.