Je kan niet iedereen tevreden stellen

Theodore Sturgeon, more than human. Afwijzing van werk of een genre is onoverkomelijk.

Science fiction schrijver Theodore Sturgeon had een hekel aan critici die zijn genre een beoordeling gaven van ‘lage kwaliteit’. De wet die hij formuleerde geeft aan dat er altijd wel iemand is die een afwijkende (en negatieve) mening heeft over een genre. Daar heb je nu eenmaal geen controle over. Afwijzing door sommigen hoort bij het leven.

Kortom, wat je ook doet, sommigen stellen je werk op prijs en anderen niet. Het maakt niet uit hoeveel zorg je eraan besteed hebt of hoeveel plezier en trots het resultaat voor je oplevert. Smaken verschillen en over gebrek aan smaak valt niet te twisten!

Opinions are like assholes – everyone has one. – Tim Denning

Sommige mensen hebben niets beters te doen dan anderen afkatten. Positieve mensen geven eerlijk aan wat ze waarderen aan jouw werk en ook wat er aan schort. Je resultaat kan daar alleen maar beter van worden.

Vraag en gebruik feedback

Ontmoediging overkomt iedereen wanneer inspanningen niet uitpakken zoals je verwacht had. Het resultaat valt tegen of de kritiek is niet mals. Kijk zo objectief mogelijk naar feedback en wat je er constructief mee kan doen. Of stel je verwachting bij tot een meer realistisch niveau.

Een advies van Elon Musk is: “Luister goed naar kritiek, want er kunnen bruikbare elementen in zitten.” Dat is een positieve instelling, vooral voor iemand die veel kritiek krijgt op zijn ongezouten en soms ondoordachte uitspraken. Wie kaatst, moet de bal verwachten. Vraag juist om eerlijke feedback en bedank de ander die de moeite wil nemen om het te geven!

“Haters will be haters” & “Trolls will be trolls”

Kritiek heeft zin als je er inhoudelijk iets uit kan halen. Luister eerst en beoordeel de feedback dan op zijn merites. Stel een vraag om duidelijk te stellen wat de criticus precies bedoelt en welke alternatieven er zijn. Hebben ze tussen de regels door gelezen of je intentie of presentatie niet goed begrepen?
Schuif kritiek/feedback niet per definitie opzij omdat het ‘negatief’ is of dat je de persoon niet waardeert. Don’t kill the messenger! Zelfs een dwaas zegt weleens iets dat bruikbaar is.

Geen kritiek krijgen kan betekenen dat je (waarschijnlijk) je hoofd niet ver genoeg uitsteekt.
Verdedig je standpunt zo objectief mogelijk zonder de kritiek persoonlijk te nemen.

De Hack: Accepteer dat je onmogelijk iedereen tevreden kan stellen
Wees dus niet teleurgesteld over kritiek. Vraag erom, luister er goed naar en doe er iets constructiefs mee. Negeer zeikerds, ze zijn niet jouw probleem.

Nog even het volgende…

Zoek jij een PG Gids/Begeleider? Vraag NU een gratis en vrijblijvende eerste inventarisatie aan voor begeleiding voor Persoonlijke Groei.

Stress - beheersen of loslaten

Het doel van deze cursus is niet om over benaderingen en technieken te lezen, maar om Gedragsverandering te bereiken.

Info / Bestellen

Inspiratie:

We are more often frightened than hurt; and we suffer more in imagination than in reality.Seneca

Plaats een reactie