Het Barnum Effect – algemeenheden niet persoonlijk nemen

Home » Groei Hacks » Het Barnum Effect – algemeenheden niet persoonlijk nemen
Leestijd: < 1 minuut
Ballon - een teken van gelukkig zijn

Het ‘Barnum effect’ is vernoemd naar P.T. Barnum van het beroemde ‘Barnum & Bailey Circus’. Deze showman is bekend van de uitspraken “We’ve got something for everyone.” En, “There’s a sucker born every minute”. Oftewel, mensen geloven graag dat je iets te bieden hebt en daarmee kan je ze makkelijk manipuleren.

Een neutrale en korte definitie van het Barnum effect is dat mensen “algemene informatie makkelijk op zichzelf betrekken”. Dit is de reden dat dagelijkse horoscopen en persoonlijkheidstesten zoals Meyers-Briggs MBTI zoveel succes hebben. De formuleringen van verwachtingen en eigenschappen zijn vage algemeenheden waarvan veel mensen denken dat het op hun lijf geschreven is.

Misleiding met algemeenheden

De opmerkingen zijn doorgaans motiverend. De psycholoog B.R. Forer toonde aan hoe het Barnum Effect werkte door zijn studenten een persoonlijkheidstest te laten doen. Een week later kregen ze de uitslag die door hen als 80% accuraat beoordeeld werd. Maar de uitslagen waren allemaal gelijk met algemene opmerkingen, licht positief en licht negatief, die iedereen wel op zichzelf vond slaan.

De wereld van de internetgrootmachten laat ons zien dat personalisatie werkt. Door jouw voorkeuren te vergelijken met de profielen van anderen krijg je een ‘voorspelling’ van jouw interesses. Bovendien krijg je dat gepresenteerd met het magische woord “Voor jou!” dat bijna net zo krachtig is als “Nieuw!”.

Bekijk kritisch hoe specifiek algemene adviezen en aanbevelingen voor jou van toepassing zijn. Doe er je voordeel mee, maar neem het niet al te serieus.

Nog even het volgende…

Zoek jij een PG Gids/Begeleider? Vraag NU een gratis en vrijblijvende eerste inventarisatie aan voor begeleiding voor Persoonlijke Groei.

Stress - beheersen of loslaten

Het doel van deze cursus is niet om (passief) over benaderingen en technieken te lezen, maar om Gedragsverandering te bereiken.

Info / Bestellen

Inspiratie:

Age does not assure wisdom, nor does youth always indicate a lack of it

Plaats een reactie