De wet van Effect

Home » Groei Hacks » De wet van Effect
Leestijd: 2 minuten
Change = Personal choice - David Kiriakidis - Unsplash

Nog te veel mensen trappen in de val van de ‘Law of Attraction’ op een passieve manier. Met je handen over elkaar gaan zitten en wat je verlangt ‘aantrekken’ werkt nu eenmaal niet. Het is een full-contact sport van waarde leveren. Daarbij moeten je instelling en acties passen bij wat je wenst. Dit komt het beste tot uiting in ‘geef liefde om liefde te ontvangen’, niet op liefde gaan zitten wachten… dat busje komt echt niet zomaar. Wees vriendelijk naar iedereen toe en je ontvangt vriendelijkheid. Etc.

Directer en realistischer is de wet van Effect. Des te meer mensen waarvoor je waarde kan leven, des te ‘rijker’ je wordt. Dat kan monetair zijn, maar ook sociaal en spiritueel. Des te meer mensen je kan bereiken – een effect op hebben – en positief kan beïnvloeden, hoe rijker je leven is.

Niet voor niets is ‘rijker’ tussen aanhalingstekens gezet. Het gaat niet enkel om inkomen en bezittingen maar juist om begrippen als betrokkenheid en waardering. Het gevoel van goed werk te leveren geeft veel meer voldoening van alleen inkomsten.

Emotions are everything. Success without fulfillment is the ultimate failure. – Tony Robbins

Effect door bij te dragen

Het is een kwestie zijn of de invloed die je hebt uit de lengte of uit de breedte komt. Je kan heel veel voor een kleine groep (intimi) betekenen of een kleine bijdrage aan een (heel) grote groep leveren. Commercieel kan je succesvol zijn met 1 of 2 grote klanten zoals bedrijfsadviseurs of succes bereiken met een groot aantal klanten met een lage winstmarge zoals een supermarkt.

Gerelateerde inhoud  Pearson’s Law - Meten is weten

Je concentreren op geld verdienen is korte termijn denken en uitgaan van schaarste. Focussen op waarde en voldoening geeft lange termijn mogelijkheden. Omzet geeft klanten en inkomen. Waarde geeft trouwe fans.

De kern van de wet van effect is de ‘Waarde’ die je levert. Ben jij heel goed in wat je doet, dan kan je daarmee succesvol zijn. Wat je doet en waarom is je drijfveer. De rijkdom – materieel of immaterieel – die je daarmee kan vergaren is geen doel maar een resultante van de waarde die je levert en de waardering van anderen. Doe het omdat je het graag doet met maatschappelijke erkenning als een plezierige resultante.

De Hack: Lever waarde om effect te hebben
Met een saaie en weinig uitdagende baan lever je waarschijnlijk weinig waarde en krijg je er navenant weinig voor betaald. Bovendien heb je er mogelijk ook weinig plezier in. Maar ook die saaie baan kan je voldoening geven door je instelling en je inzet om toch de beste kwaliteit te leveren. Draag waarde bij op een manier die je voldoening geeft en je krijgt er ‘rijkdom’ voor terug.

Nog even het volgende…

Zoek jij een PG Gids/Begeleider? Vraag NU een gratis en vrijblijvende eerste inventarisatie aan voor begeleiding voor Persoonlijke Groei.

Het doel van deze cursus is om met Gedragsverandering stress-bestendig te worden.

Info / Bestellen

Plaats een reactie