Backward law – tegengesteld resultaat

Home » pgHack » Backward law – tegengesteld resultaat

De achterstevoren wet van tegengesteld resultaat ( Backward Law ) is een principe dat verwoord is door de ietwat controversiële filosoof Alan Watts. Hij haalde veel van zijn Zen-achtige wijsheden uit diverse Oosterse filosofie-stromingen. Een van zijn uitspraken was: “Als je de wereld wilt veranderen, start met het opmaken van je bed”, wat dicht bij de oer-Hollandse wijsheid “… begin bij jezelf” ligt.

Alan Watts
Creative Commons – https://wikipedia.org

The more you pursue feeling better all the time, the less satisfied you become, as pursuing something only reinforces the fact that you lack it in the first place.
Alan Watts

Er zijn 10 achterstevoren wetten:

  1. Beheersing: Je voelt je machteloos des te meer je probeert je gevoelens en impulsen te beheersen. Observeer en accepteer je gevoelens als signalen en handel vervolgens na reflectie en relativering. Of zoals Nassim Taleb zegt: “Beheers je emoties niet maar domesticeer ze”. Emoties zijn zinvolle signalen dat er iets mis is met je wereldbeeld en/of met de wereld om je heen. Denk erover na en kies voor constructieve acties.

  2. Vrijheid: De ironie is dat je jezelf beperkt met je constante verlangen naar meer vrijheid. Door keuzes te maken binnen het kader van je waarden – wat voor jou belangrijk is en wat niet – krijg je meer vrijheid. En je hebt altijd de vrijheid om te denken wat je wilt, alleen niet altijd om te doen wat je wilt.

  3. Geluk: Je wordt minder gelukkig door proberen gelukkig te zijn (zie het citaat van Watts hierboven). Enige mate van ongelukkigheid accepteren kan je gelukkiger maken doordat je het dwangmatig nastreven van geluk kan loslaten. Je leeft als een imperfect mensen in een imperfecte wereld. Geluk is geen doel op zich maar een resultaat van wie je bent en wat je doet.

  4. Zekerheid: Steeds bezig zijn met je gevoel van zekerheid voedt je gevoel van onzekerheid. Accepteer een mate van onzekerheid – dat je niet alles weet of kan beheersen – om je evenwichtiger te voelen. Zie ook Vrijheid.

  5. Liefde: Des te meer je probeert om anderen jou te laten accepteren en te waarderen, des te minder voelen zij zich aangetrokken tot de behoeftige persoon die je bent. Bovendien waardeer je door behoeftigheid jezelf minder. Wees jezelf en geef je vriendschap aan degenen die jij waardeert om er veel voor terug te krijgen (maar niet noodzakelijk 1-op-1).

  6. Respect: Respect dwing je niet af want daardoor respecteren anderen jou minder. Respect verdien je door anderen te waarderen en fatsoenlijk te behandelen.

  7. Vertrouwen: Mensen proberen over te halen om je te geloven, werkt vaak averechts. Des te meer je anderen vertrouwt, des te meer zijn anderen bereid om jou te vertrouwen. De andere kant van de medaille is het gezegde: “Vertrouwen is goed, controleren is beter”. Weet wie je vertrouwt en waarom, met name als een ‘behulpzame’ bankmedewerker jouw gekraakte pinpas komt ophalen.

  8. Zelfvertrouwen: Hoe meer je probeert vertrouwen in jezelf te voelen, des te onzeker en gestrest je bent. Accepteer wie je bent als imperfect mens en geef het beste van jezelf. Perfectie is een onmogelijk doel. Leef volgens goede intenties en doe je best om aan zelfvertrouwen te winnen.

  9. Verandering: Steeds wanhopiger jezelf willen veranderen of verbeteren, geeft je het gevoel dat je niet (goed) genoeg bent. Accepteer jezelf – in sterke punten en tekortkomingen – om te kunnen groeien naar de persoon die je wilt zijn. Gebruik je goede eigenschappen in plaats van alleen aan je zwakkere kanten te werken.

  10. Betekenis: Obsessief bezig zijn met de betekenis van je leven maakt je oppervlakkig en in jezelf gekeerd. Maak een positief verschil in het leven van anderen om betekenis te vinden. Bepaal je eigen waarden en voeg waarde toe aan het levens van anderen. Betrokkenheid en je bijdrage is van meer waarde dan jouw gevoel van betekenis. Je bent genoeg, maak dat waar!

Aspecten van jezelf obsessief nastreven kan averechts werken volgens het Backward Law. Er is meer te bereiken met het nastreven van je waarden waardoor de gewenste persoonlijke doelen vaak vanzelf op hun plaats lijken te vallen. Gevoelens zijn geen doel op zich, maar meestal het resultaat van handelen volgens je waarden.

Nog even het volgende…

Zoek jij een PG Gids/Begeleider? Vraag NU een gratis en vrijblijvende eerste inventarisatie aan voor begeleiding voor Persoonlijke Groei.

Stress - beheersen of loslaten

Het doel van deze cursus is niet om over benaderingen en technieken te lezen, maar om Gedragsverandering te bereiken.

Info / Bestellen

Inspiratie:

To prevent fatigue, the first rule is: Rest often. Rest before you get tired.Dale Carnegie

Plaats een reactie