Effectief kennis delen vermenigvuldigd de waarde ervan

Home » Persoonlijke Groei » Effectief kennis delen vermenigvuldigd de waarde ervan
Leestijd: 6 minuten

Kennis is macht en dus lijkt het verstandig om wat je weet voor je te houden en strategisch en tactisch te gebruiken in je eigen voordeel. Maar is dat wel de meest constructieve en effectieve benadering voor kennis delen?

Conversatie - vragen stelle en luisteren - anderen helpen - kennis delen

De waarde van kennis

Door kennis voor je te houden creëer je schaarste en denk je de kennis duur te kunnen verkopen. Maar iemand met dezelfde of meer expertise kan je links of rechts inhalen. Bovendien kan niet gedeelde kennis snel verouderen, je moet bijblijven en het verder ontwikkelen. Dat laatste kan meer inspanning kosten dan het tijdig delen ervan.

Kennis delen schept overvloed. Waar twee mensen met beperkte informatie samenwerken, is het resultaat vaak meer dan 1 + 1. Je kunt respect verdienen door open info te delen, ook zonder het achterste van je tong te laten zien.

Wees behulpzaam in het doorgeven van verkregen informatie waardoor je een vraagbaak kan zijn of worden.

Je kennis wordt niet minder door er wat van weg te geven, zelfs niet als je wat gratis weggeeft. Je eigen kennis groeit door het delen ervan. De ontvangers kunnen later terugkomen om details met je te bespreken en dan kun je dieper inzicht tonen of tot samenwerking komen.

De kennis die je in je omgeving doorgeeft, zorgt ervoor dat die kring effectiever kan functioneren. Geef informatie en inzichten door aan anderen en sta zelf open voor hun inzichten.

Waarde realiseren

Het uiteindelijke doel van het opdoen van kennis (los van interesse) is het benutten van de waarde ervan. Dat bereik je door je kennis toe te passen en het te delen met anderen. Door waarde toe te voegen aan het werk van anderen, krijg jij meer waarde voor de omgeving waarin je werkt en leeft. Let op dat laatste woord, het gaat niet alleen om ‘werk’ maar ook om de toepassing van je kennis en inzichten in andere rollen.

Als je unieke expertise hebt, dan probeer je het maximale rendement uit je kennis te halen. Je onderhandelt met organisaties die jou willen inlijven of inhuren. Dat kan de waarde van je kennis effectief benutten.

Door kennis aan anderen over te brengen verbetert je eigen begrip van de materie. Dit is de overtreffende trap na lezen, leren en toepassen.

Ideeën

Stimuleren - you are capable of amazing things
Stimuleren

Je eerste instinct is om een (goed) idee voor je te houden. Er wordt wel gezegd dat ‘ideeën een valutasoort zijn’. De realiteit is anders. Een idee is goedkoop, de uitvoering ervan vergt inspanning.

Kijk bv. naar SpaceX. Die besteden weinig aandacht aan het patenteren van nieuwe ideeën. Ze vertrouwen erop dat mensen die proberen om processen van ze af te kijken tegen de complexiteit van de uitvoering aan zullen lopen. En ondertussen is SpaceX alweer twee stappen verder.

Het is wel een goed plan om ideeën en inzichten vast te leggen, alleen al om je hoofd leeg te maken. Onze hersenen zijn goed in het maken van combinaties, maar minder om veel ballen in de lucht te houden. De notities kan je later delen of uitvoeren.

Wat wil je delen?

Je deelt iets waar je een diepe interesse voor hebt. Je betrokkenheid of zelfs passie/obsessie geeft anderen de indruk dat je graag en deskundig een bijdrage wilt leveren.

Gerelateerde inhoud  Iedereen wil begrepen worden

Geef de grote lijnen gratis weg en hou details voor effectieve toepassingen nog even voor je tot je gevraagd wordt om mee te werken. De essentie van een inzicht kan simpel zijn terwijl een succesvolle uitvoering complex is met veel finetuning. Wijs daarop bij het uitleggen van het concept en geef wat voorbeelden van valkuilen bij de uitvoering. Het gezegde is: “The devil is in the details”.

Omdat je vrije informatie met anderen deelt, zullen anderen ook bereid zijn om kennis met jou te delen. Degenen die alleen nemen en niets teruggeven prijzen zichzelf vanzelf uit de markt doordat collega’s minder bereid zijn om met hen samen te werken.

Een voorbeeld van effectief delen

Een goed voorbeeld van kennis delen komt van een programmeur. Hij deed kennis op over een populaire programmeertaal, dook er dieper in, ontwikkelde voor zichzelf een paar proefprojecten en schreef erover op zijn website.

Dat was genoeg om op te vallen voor een bedrijf. Hij kreeg een aanstelling bij het onderhoudsteam. Maar zijn ambitie lag bij het ontwikkelen van nieuwe projecten. Tijdens pauzes legde hij contacten met collega’s van dat team. Hij vroeg ze naar problemen die ze tegenkwamen. Door eigen ervaringen en studie kon hij ze mogelijke oplossingen aangeven. Hij werd een vraagbaak voor de ontwikkelaars. Door deze informele contacten en zijn eigen toenemende kennis kreeg hij uiteindelijk een uitnodiging voor het ontwikkelteam. Een goed voorbeeld van slim – en effectief – kennis delen en daardoor respect en erkenning krijgen.

Niet te snel

Direct een oplossing bijdragen is ook niet altijd een goed idee. Het is vaak beter om vragen te beantwoorden met tegenvragen waarmee je doelen en de beweegredenen van de vragensteller blootlegt. Stel open vragen die anderen aanzetten om zelf na te denken en tot conclusies te komen i.p.v. jouw oplossing erin te gieten. Je kennis van het onderwerp zal blijken uit de kwaliteit van je vragen.

Het is ook een goed idee om informatie door te geven samen met de bron. Vergelijk de claim “Dat doe je zo!” met “Ik heb van ‘iemand’ de volgende oplossing geleerd of gehoord”. In het laatste geval kan je natuurlijk ook je eigen inzichten toevoegen.

Kennis delen door groei te delen

Veel groeiers zijn enthousiast over wat ze leren en willen dat graag doorgeven. Dit is de basis van de zelfhulpindustrie.

Realiseer je wel dat wat (ooit) voor jou werkt, niet automatisch voor anderen effectief zal zijn. Geef geen blauwdrukken om rigide toe te passen, maar inzicht in de te maken keuzes. De beste strategie is om niet te ‘preken’, maar met inzichtelijke vragen een inzicht bij anderen los te maken.

Kennis constructief inzetten

Persoonlijke groei

Pas op dat je als ‘vraagbaak’ niet alleen ‘kunstjes’ deelt, maar vooral achtergronden en redenen. Van kunstjes leren anderen weinig (of passen het verkeerd toe). Zoals het gezegde luidt: “Geef niet iemand steeds een vis maar leer hem te vissen”.

Geef levenslessen door als mensen daarom vragen, ongevraagd je ervaringen ventileren met een air van “Kijk mij eens” maakt je niet populair. Blijf bescheiden, ongeacht je kennis. Betweters zijn mateloos irritant.

Gerelateerde inhoud  Feedback en Feedforward

Probeer dingen eenvoudig uit te leggen. De essentie van veel zaken is eenvoudig, maar de details voegen complexiteit toe. Het gezegde is: als je de essentie niet aan een kind van 8 kunt uitleggen, dan snap je het zelf ook niet helemaal.

Het is niet altijd ‘Wat’ je weet, maar dat jij weet ‘Wie’ iets weet of wie kan helpen. Als je een collega of relatie in contact brengt met iemand die ze verder kan helpen, dan verdien je daar respect mee. Door iemand een waardevolle referentie te geven, voelen ze zich gewaardeerd door jou. Dat betaalt zich op de lange termijn terug.

Probeer wel een balans te vinden tussen het delen van kennis en informatie en de prioriteiten van je eigen werk of de rol die je vervult.

De keerzijde

Kennis is macht kan uiteraard misbruikt worden. Anderen kunnen er met jouw idee vandoor gaan. Iemand die daar misbruik van wil maken, kan je bv. de informatie in het bijzijn van anderen doorgeven zodat ze het niet later als een eigen inbreng kunnen claimen. Of je werkt een advies uit en stuurt dat aan meerdere belanghebbenden als jouw bescheiden bijdrage. Manipuleer niet maar probeer strebers duidelijk te maken dat je niet over jezelf laat lopen. Wees assertief op een behulpzame manier.

Als je een expert bent op een bepaald gebied die anderen regelmatig raadplegen, laat daardoor dan niet je concentratie versnipperen. Als iemand ‘even’ jouw kennis nodig heeft, geef dan aan dat je eigen werk prioriteit heeft. Maak een afspraak om er op terug te komen en hou je daaraan.

Het geven en nemen van informatie en inzichten zal nooit 100% 1-op-1 zijn. Sommigen hebben wat meer van je nodig dan ze op korte termijn terug kunnen geven. Het wordt pas een probleem als iemand niets terug wil (of kan) geven. Eis geen directe tegenprestatie, maar durf wel (later) te vragen of ze jou kunnen helpen zonder te refereren aan je eerdere vrijgevigheid.

Conclusie

Gedeelde kennis neemt toe in waarde, je vermenigvuldigt de waarde door het te delen. En degene die kennis en inzichten royaal deelt, krijgt meestal het verdiende respect.

Niet gedeelde informatie is alleen potentieel en kan snel verouderen. De waarde die het heeft is nul als je het niet constructief gebruikt. Als anderen er later achter komen dat jij zaken voor je hebt gehouden, dan stelt het je in een kwaad daglicht.

Probeer behulpzaam te zijn op een bescheiden manier en kennis met anderen te delen. In kleine doses bouw je daarmee respect op. Het is goed voor jou en goed voor de kring waarin je het deelt.

Nog even het volgende…

Zoek jij een PG Gids/Begeleider? Vraag NU een gratis en vrijblijvende eerste inventarisatie aan voor begeleiding voor Persoonlijke Groei.

Het doel van deze cursus is om met Gedragsverandering stress-bestendig te worden.

Info / Bestellen

Plaats een reactie