Mentor Momenten mei 2020 – Zomer en (ont)spanning

De WellNed nieuwsbrief met actualiteit en mentor momenten

Redactioneel

Het is eindelijk zomer. Maar na de mooie dagen van mei moesten wij weer een stapje terug doen. Op het moment (eind juni) lijkt het weer echt zomer.

De strengste restricties van de pandemie zijn versoepeld. De terrassen kunnen weer open, nu even wachten of het weer meewerkt… en de klanten nog durven.

Change = Personal choice - David Kiriakidis - Unsplash
David Kiriakidis – Unsplash

Maar de maatschappelijke onrust neemt toe onder invloed van de dramatische en walgelijke ontwikkelingen in de VS. Tien jaar geleden waarschuwde een researcher al hiervoor en zijn voorspelling lijkt nu uit te komen. Ook in eigen land kregen wij daar rond Sinterklaas al een voorproefje van.

In 1948 namen de Verenigde Naties al de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Het is bedroevend dat dit fundamentele document nog steeds een papieren tijger is . Er is weinig verandert in de machtsstructuren die de status quo voor eigen belang willen handhaven. Of speelt de overtuiging dan de mensen inherent slecht is een grotere rol dan de werkelijkheid dat de mens ethisch veel vaker goed en behulpzaam is. De ‘dunne schil’ die ons beschaafd houdt blijkt in de praktijk gelukkig vaker een olifantshuid. De machthebbers kijken kennelijk nog steeds te veel naar hun eigen zwakten in plaats van de sterkten die dagelijkse menselijke verhoudingen bepalen. Aan de andere kant blijven wij genoeg slecht gedrag vertonen om onze toekomst als soort onzeker te maken.

Kies voor groei om een goed mens te zijn en je levert een positieve bijdrage aan de maatschappij. Draag je instelling uit op een realistische manier en vooral met concrete en zinvolle actie. Met gelul komen we niet verder, met goede voorbeelden wel.

Nieuwe artikelen deze maand

Over welk onderwerp zou je graag meer willen weten? Wij staan altijd open voor suggesties voor nieuwe artikelen.

Mentor Moment

Een mentor is geen Yoda maar probeert inzichten over te brengen met nuchtere observaties. Dat zijn niet altijd feiten of antwoorden, maar ook vragen die je inzicht kunnen geven.

Routines begin en einde van de dag

Waar blijft de tijd? Mentor Momenten.
Mojapelo – Unsplash

Een ochtend- en avond-routine geven structuur aan je dag als boekensteunen aan begin en einde. Neem ‘s ochtends even tijd voor jezelf voor beweging (van wandeling tot sport), meditatie, reflectie door in je journaal te schrijven, een dagplanning nalopen (de basis de avond ervoor al gelegd) en een visualisatie hoe je dag gaat verlopen (mogelijk schiet je nog wat te binnen), wat motiverende of leerzame literatuur en een gezond ontbijt.

Of ben je van mening dat je optimaal functioneert als je zo laat mogelijk je bed uit rolt, snel wassen en scheren (of niet), een halve kop koffie en rennen naar je werk? Zo ja, succes ermee!

Idem ‘s avonds, even een reflectie hoe je dag verlopen is, de hoofdpunten voor morgen in een dagplanning zodat je ‘s nachts niet ligt te piekeren over wat je nog moet doen.

Gebruik de kracht van gewoontes.

Food hack – Broodbeleg

Zie ook Mentor Momenten van mei 2020.

In vrijwel alle broodbeleg zit suiker, ook de vleeswaren (lees de verpakkingen maar eens). Maar het is heel makkelijk om je eigen beleg te maken. In huize WellNed staat er maar zelden iets uit de fabriek op tafel tijdens de broodmaaltijd. De discussie over granen en gluten zet het gebruik van brood ter discussie, maar als je gezondheid goed is dan kan een sneetje nog wel.

Favoriet #2: zelfgemaakte tomaten spread

Veel mensen leggen wel eens een plakje tomaat op brood, al dan niet in combinatie met kaas e.d. Maar het is ook heel makkelijk om een gezonde tomaten spread te maken met heel veel smaak.

Tomaten
Clay Banks – Unsplash

Wat zit er in?

  • tomaat (duh!), vers, het liefst Roma of een goede biologische tomaat; verse producten uit het seizoen hebben de meeste smaak en de beste voedingswaarde
  • olijfolie, milde of (achteraf) wat EV toevoegen
  • zout, bij voorkeur Himalaya-zout, naar smaak of een paar anjovisjes als je daar van houdt
  • peper, naar smaak
  • 1 gedroogde tomaat per verse tomaat, evt. uit olijfolie, meer naar smaak
  • optioneel: knoflook (geperst, fijngehakt of geraspt), kruiden als Oregano, Basilicum (of Pesto), Peterselie, Salie, etc. naar smaak
  • wat geraspte kaas (Hollandse, Parmezaanse, Pecorino schapenkaas) maakt het extra lekker, maar niet te veel anders is het uit de koelkast niet goed smeerbaar meer

Bereiding

  • snij de tomaten in blokjes van 1 cm of minder; ontvellen mag als je de velletjes liever niet in de spread hebt, kroontje er uit. Ontvellen?: leg de verse tomaten (voorzichtig) 10 seconden in kokend water en dan in ijswater, het velletje kan je er dan makkelijk aftrekken met een mesje.
  • snij/hak de gedroogde tomaten fijn en voeg ze toe
  • voeg een scheut milde olijfolie toe, hoeveelheid naar smaak
  • zout, peper en kruiden naar smaak
  • de ingrediënten opzetten in een steelpan op lage hitte met een plaatje er onder, om de 10-15 minuten even omscheppen om te zien of het niet te snel gaat; desgewenst nog wat water of olijfolie er bij
  • na een half uur s het mengsel donkerder en smeuïg, eventueel op smaak brengen met meer zout of peper
  • af laten koelen en in een container in de koelkast opslaan, bij voorkeur glas met een deksel, bv. een oude jam of honing pot

Experimenteer met kruiden. Ongetwijfeld krijg je van je tafelgenoten te horen “Waar heb je dat gekocht?”.

Wat is jouw favoriete Food Hack? Afgezien van ‘de pizzaboer bellen’, zijn alle andere constructieve bijdragen welkom!

Feedback

Heel graag horen we over jouw ervaringen met je PG traject.
Wat zijn je doelstellingen, hoe onderneem je stappen om die te bereiken en welke problemen kom je tegen. Zijn er punten waarop je hulp wilt hebben en kan je die omschrijven.

Mentor Momenten is een uitgave van WellNed.nl.
Welzijn zit tussen je oren. Jouw online Mentor voor serieuze Persoonlijke Groei.

Plaats een reactie