Mentor Momenten mei 2020 – Groeimaand voor een nieuwe wereld

De WellNed nieuwsbrief met actualiteit en mentor momenten

Redactioneel – GroeiMaand

Een nieuwe wereld, uitdagingen om te groeien…

Unsplash: anger_gabriel-matula-300398

“Mei is groeimaand” is een inkoppertje voor een website die over groeien gaat. Groeien is alleen voor de natuur aan seizoenen gebonden. Mensen kunnen op elk moment besluiten om te groeien.

Deze mei is in alle opzichten een groeimaand. Er komt een einde aan een deel van de lockdown maar we kunnen – nog lang niet – terug naar ‘normaal’. Wel is het mogelijk om langzaam een aantal activiteiten weer op te starten. We kunnen groeien naar een nieuwe samenleving die voorzichtig een evenwicht zoekt tussen veiligheid en vooruit kijken. Goed opletten en er het beste van maken.

Bij Persoonlijke Groei is het niet anders. Het is ook een ontdekkingsreis. De mogelijkheden aftasten, maar stap voor stap vooruitgang blijven boeken. Zorg voor de consistentie van je groei door gewoontes en bewustwording van denkpatronen. Bewuste keuzes en regelmaat in acties zijn de basis voor resultaten.

Besluit om te groeien, ook tegen de verdrukking in. Ontwikkel een onstuitbare mentale instelling.

Nieuwe artikelen deze maand

Eenzaam?

Over welk onderwerp zou je graag meer willen weten? Wij staan altijd open voor suggesties voor nieuwe artikelen.

Mentor Moment

Een mentor is geen Yoda maar probeert inzichten over te brengen met nuchtere observaties. Dat zijn niet altijd feiten of antwoorden, maar ook vragen die je inzicht kunnen geven.

De regel van Pareto

Eeuwen geleden heeft Pareto al de 80/20% regel ‘gevonden’. Hij kwam uit bestudering van allerlei situaties tot de conclusie dat 80% van het resultaat vaak bepaald wordt door 20% van de inspanning. Met dat principe kan je fors tijd besparen.

Juist in een groeimaand is het zaak om te werken aan die aspecten van jezelf die de meeste potentie hebben. Met de juiste strategie kan je meer resultaat behalen.

Als 20% van je werk 80% van het resultaat bepaalt, besteed dan extra zorg aan de kwaliteit van die 20%. Als 80% van alle problemen wordt veroorzaakt door 20% van de situaties, probeer dan die 20% voor te zijn. Werk aan die zaken die het meeste effect sorteren.

Aan de andere kant, je kan de resterende 80% niet zomaar laten vallen. Maar geef eerst aandacht wat het meeste resultaat boekt. Daarna heb je tijd over voor de overige zaken met de geruststelling dat de basis er al is.

Food hack – Broodbeleg

Eet cultuur - Koolhydraten en vet-vrij?

De discussie over brood, granen en gluten bewaren wij voor een andere keer. Er is al veel mogelijk om de ‘gezonde boterham’ nog wat gezonder te maken met beter broodbeleg.

Gebruik onder het beleg een goede boter (bio of gras) of een ander gezond vet (olijfolie, kokosolie, avocado-olie, etc.). Laat de margarine liever helemaal staan, want dat is een kunstproduct dat natuurlijke producten niet kan vervangen. Over de leugens van vet-arm en ‘light’ is de meesten mensen gelukkig al een lichtje opgegaan, zie FoodWatch en de Consumentenbond.

In vrijwel alle broodbeleg zit suiker, ook de vleeswaren (lees de verpakkingen maar eens). Maar het is heel makkelijk om je eigen beleg te maken. In huize WellNed staat er maar zelden iets uit de fabriek op tafel tijdens de broodmaaltijd. De discussie over granen en gluten zet het gebruik van brood ter discussie, maar als je gezondheid goed is, dan kan een sneetje nog wel.

Top favoriet: zelfgemaakte Mayonaise

Ik hoor de verontwaardigde stemmen al opgaan, “Mayonaise op brood!!!??? Daar wordt je toch moddervet van”. Niet noodzakelijk, het hangt helemaal van de ingrediënten van je mayo af! Lees maar eens wat er op de verpakkingen van fabrieksmayonaise staat aan (verkapte) transvetten en E-nummers. Ook een verwijzing naar een ‘authentiek recept’, maakt het per definitie verdacht!.

Een zelfgemaakte mayonaise bevat de volgende ingrediënten:

  • olijfolie, bij voorkeur minstens 50% EV
  • een ei (of 2) op +/- 200 gram mayo, een extra ei bij grotere hoeveelheden of bij wat kleinere eieren; vrije uitloop en bij voorkeur biologisch
  • mosterd, Franse, maar een grove mosterd kan ook
  • azijn, neutraal of met een smaakje
  • citroensap, liefst vers geperst
  • kruiden (optioneel)

Wat is daar ongezond aan?

Je kan ook wat olijfolie op brood smeren i.p.v. boter, maar de mayo is een stuk smakelijker.
Mosterd op kaas is heerlijk.
Een ei… hoort er bij.
Citroensap en kruiden zijn ook goed voor je.
Dus wat is er mis aan een alternatief voor boter

Hoe maken wij dat?

  • Neem een botervloot (200-250 cc inhoud), of liever nog een wat grotere glazen of aardewerk schaal (afsluitbaar).
  • Giet hem 3/4 vol met 50% milde olijfolie en 50% extra virgin olijfolie in. Alleen EV is niet zo lekker. Je kan ook een andere lichte olie gebruiken i.p.v. de milde olijfolie, zoals druivenpitolie, avocado-olie, etc.
  • Doe er een ei bij
  • Een afgestreken eetlepel mosterd
  • Twee eetlepels azijn (neutraal of met een smaak)
  • Het sap van een halve citroen of meer. De mayo wordt ‘frisser’ met meer sap, zeker aan te raden als je meer EV olijfolie gebruikt.
  • Een paar peperkorrels naar smaak
  • Kruiden naar keuze (dragon en salie zijn erg lekker, apart of als combinatie)

Doe alle ingrediënten bij elkaar in de container waarin je het serveert, geen verlies door een schaal die je moet schoonmaken (ehhh… uitlikken). Zet er vervolgens de staafmixer op en meng (emulgeer) alles grondig. Met een opzet mixer of keukenmachine lukt het natuurlijk ook, lees de instructies.
Zonder staafmixer is het meer werk, meng dan alle ingrediënten behalve de olie grondig en voeg vervolgens de olie heel langzaam (een zo dun mogelijk straaltje) toe terwijl je driftig met een garde de emulsie in beweging houdt.

Als het te dun is, kan er of wat olie extra bij of een nog een ei. Wat meer azijn of citroensap maakt de mayo lekker ‘fris’. Experimenteer hier zelf mee. Het resultaat is in de koelkast minstens een week houdbaar en doorgaans langer (afhankelijk van de ingestelde temperatuur van je koelkast). Of de mayo dun of dik is maakt voor de smaak weinig uit, maar een lekkere dikke mayo die niet van je mes loopt is wel prettig.
Eet smakelijk!

Op een boterham met niet-hartig beleg (bv. een banaan, schijfjes appel, wat honing of vlokken pure chocolade, etc.), eet je meestal geen mayo maar een bescheiden hoeveelheid boter of wat kokosvet.

Wat is jouw favoriete Food Hack? Afgezien van ‘de pizzaboer bellen’, zijn alle andere constructieve bijdragen welkom!

Feedback

Heel graag horen we over jouw ervaringen met je PG traject.
Wat zijn je doelstellingen, hoe onderneem je stappen om die te bereiken en welke problemen kom je tegen. Zijn er punten waarop je hulp wilt hebben en kan je die omschrijven.

Mentor Momenten is een uitgave van WellNed.nl.
Welzijn zit tussen je oren. Jouw online Mentor voor serieuze Persoonlijke Groei.

Plaats een reactie