Mentor Momenten april 2018

Uitgave 18/4

De WellNed nieuwsbrief met actualiteit en mentor momenten

Redactioneel

Om goed te kunnen functioneren heb je energie nodig. Die krijg je via de fundamenten. Fysiek moet het goed zitten (eten, bewegen en slapen), maar ook Mentaal (focus en emoties), Sociaal (relaties) en Spiritueel (ontspanning en hogere doelen) moet je goed in je vel zitten.

De grootste invloed komt toch weer van de gewoontes die je elke dag aanhoudt. De consistentie en regelmaat, waarmee je werkt aan de doelen in je leven, legt de basis voor het bereiken van je doelen.

In een tweede artikel gaat we dieper in op sociale aspecten en met name de vriendschappen in je leven. Wie zijn je ‘echte vrienden’ en wat is de waarde van vriendschap ‘voor het leven’? Elke relatie eindigt ooit, omdat ons menselijk bestaan eindig is. Maar dat kan ons alleen maar motiveren om volop met en van onze vrienden te genieten.

Groot Moment

Procesgericht werken is vaak beter dan resultaatgericht. Bij het laatste telt alleen het eindresultaat en tot dan ben je gestrest en begint de cyclus opnieuw. Door te concentreren op het proces breng je meer regelmaat in je productie. Je werkt doorgaans op vaste tijden aan projecten en volgt de stappen van het proces en schenkt aandacht aan kwaliteit en het maken van voortgang.

Goede voorbeelden zijn Adam Scott en Somerset Maugham. Adam Scott van de Dilbert column al weet wat hij over een paar jaar op een willekeurige zaterdagochtend doet… cartoons schrijven. Hij doet dat al jaren volgens een vast ritme en met succes. De schrijver Somerset Maugham zei over motivatie en inspiratie ‘Elke ochtend zit ik op een vast moment achter mijn bureau en dan komt de creativiteit vanzelf’. Het proces geeft je meer houvast dan resultaat doelen hoewel je wel inhoudelijk moet weten wat je kan produceren en met welke kwaliteit.

Wat je wil bereiken dient duidelijk afgebakend te zijn, maar niet te beperkt om flexibel en creatief te blijven. De tijd waarin je het proces resultaat op dient te leveren kan lastig in te schatten zijn maar duidelijke mijlpalen kunnen daarbij helpen.

Kleine Momenten

  • Werk nooit te lang achter elkaar. Ook al ben je lekker in de ‘flow’, je moet af en toe even ontspannen. Gebruik de Pomodoro techniek om in blokken van 25 minuten te werken (met een kookwekker of de timer van je mobiel) en doe daarna 5 minuten iets anders. Na 2 of 3 blokken, 10 minuten rust. Of denk tussen blokken werk even na over de planning of de inhoudelijkheid van het werk.
  • Het geheim van voortgang maken is beginnen. Dat is een wijsheid als een koe maar ook een uitspraak van Mark Twain, niet de domste. Soms heb je weinig zin om aan een klusje te beginnen. Doen dan het minimale wat nodig is. Een stukje voorbereiding of een enkele handeling. Vaak merk je dan dat de tweede handeling en de derde vanzelf volgen. Kortom, als het begin er is…
  • Een timer gebruiken kan helpen om aan een taak door te werken. Start na een korte pause weer een Pomodoro timer van 25 minuten en werk die tijd gewoon door. De pauze na afloop is je beloning maar je kan jezelf ook extra belonen voor een goed stuk werk met een (gezonde) snack zoals een stuk fruit.

Feedback

Heel graag horen we over jouw ervaringen met je PG traject.
Wat zijn je doelstellingen, hoe onderneem je stappen om die te bereiken en welke problemen kom je tegen. Zijn er punten waarop je hulp wilt hebben en kan je die omschrijven.

Mentor Momenten is een uitgave van WellNed.nl.
Welzijn zit tussen je oren. Jouw online Mentor voor serieuze Persoonlijke Groei.

Plaats een reactie