Cheat sheet / Spiekbriefje Persoonlijke Groei

Laatste update: 17 januari 2018

Dit cheat sheet bestaat uit lijstjes met dingen die je kunt doen om je persoonlijke groei te stimuleren.
PG is Bewustwording van zaken. Als je weet wat de opties zijn op allerlei fronten dan kan je keuzes maken over de richting die voor jou groei en ontwikkeling inhoudt.

Bewustwording Mentaal

  • Consumptie mentaal: let op de kwaliteit van wat je leest/ziet/hoort.
    ‘Nieuws’ = 99% afleiding, negatief en passief consumenten.
  • Lees boeken die je leren hoe te groeien als mens
  • Denk patronen: logica, (voor)oordelen, betrap jezelf op ingaan op afleidingen en uitstel gedrag (procrastination)

Bewustwording van je fysiek

  • Doelstellingen: korte- en lange termijn, begin NU
  • Consumptie: wat je eet en drinkt
  • Afscheiding: let op je urine, je ontlasting en hoe je op eten reageert
  • Ademhaling, oefen tijdens je meditatie, tijdens wandelingen en wanner je extra energie nodig hebt!
  • Let op de signalen die je lichaam je geeft

Bewustwording Eten

  • Gebruik verse en gezonde voeding op vaste tijdstippen; een keer ‘zondigen’ mag maar zorg voor een balans
  • Eet gezond: veel groenten, beperkt eiwitten, functionele koolhydraten, verminder suiker en zout
  • Beperk het gebruik van bewerkte voedingsmiddelen; eet verse en onbewerkte producten
  • Stop met eten voordat je vol zit, met matigheid genieten is beter

Slapen

  • Hoe goed is je slaap? Waarom en wanneer slaap je niet goed?
  • Op tijd naar bed en op tijd op (regelmaat)
  • Geen beeldschermen gebruiken 1-2 uur voordat je naar bed gaat
  • Gebruik filter programma’s of een bril tegen blauw licht van beeldschermen
  • Zorg voor een koele slaapkamer
  • Zorg voor een goede verduistering (lichtwerende gordijnen)

Bewegen

  • Regelmaat is beter dan intensiteit
  • Bewegen is simpelweg wandelen en niet alleen sport
  • Loop eens heen en wanneer je telefoneert (draadloos!)
  • Neem de trap i.p.v. de lift, de fiets i.p.v. de auto, de benenwagen i.p.v. de bus of tram
  • Lang zitten is slecht, om de 30 minuten even opstaan en bewegen
  • Blijf actief

Bewustwording Sociaal

  • Aandacht voor andere mensen en hun aandacht voor jou
  • Vervang oppervlakkige door diepere contacten
  • Blijf sociaal actief en zoek nieuwe contacten met gelijkgestemden
  • Wie steunt je in je PG en wie niet

Bewustwording Spiritueel

  • Je bent onderdeel van een complexe en wonderlijke wereld
  • Geniet van de natuur

Gewoontes

Stap voor stap opbouwen; ontwikkel je eigen ochtend- en avond routines

  • Sla je bed dicht of opmaken na het opstaan
  • Drink 1 of 2 glazen water voor je ontbijt
  • Koude douche om goed wakker te worden? Brrr… nee dat gaat ons net te ver, een wissel douche (warm-koud-warm) is ook goed en ‘s zomers wel langer de koude kraan open houden om koel aan je werk te beginnen.
  • Beweeg dagelijks (gym, wandelen, fietsen, trappen lopen, etc.)
  • Mediteer dagelijks (ochtend en avond)
  • Lees elke dag 2-5 bladzijden of een vaste tijd (15-30 min) van stimulerende non-fiction boeken
  • Haal je email <= 5 keer per dag op, beperk de frequentie van Social Media en (belangrijk) laat dit aan je contacten weten zodat ze er rekening mee kunnen houden
  • Beperk televisie kijken; OK als ontspanning en interesses volgen, maar niet als passief tijdverdrijf
  • Beperk doelloos internet surfen, stel een doel, hou je daaraan en beperk de tijd
  • Pas routines in je leven aan en experimenteer om uit te vinden wat voor jou goed voelt; geen vaste formules, iedereen is verschillend
  • Vervang slechte gewoontes door goede gewoontes, alleen de slechte weglaten maakt je kwetsbaar; 100% veranderen is makkelijker dan 90%

Groei

  • Vervang motivatie door dagelijks Doen richting doelstellingen
  • Bouw je eigen Persoonlijke Systeem op (routines en gewoontes)
  • Lees regelmatig boeken die je uitdagen
  • Leer om te nog beter om te gaan met falen dan met succes
  • Wees kritisch over jezelf maar leer ook om van jezelf te houden
  • Zoek een mentor (feedback & accountability)

Productiviteit

  • Doe de juiste dingen, strategisch en tactisch; hou je doelen steeds voor ogen
  • Zorg voor jezelf; fysieke en mentale gezondheid
  • Zorg voor voldoende slaap, zeker als je vroeg op wil staan
  • Neem tijd voor jezelf ‘s ochtends vroeg, meditatie, ontbijt, planning (review) voordat de gebeurtenissen van de dag je leven gaan bepalen
  • Consistentie wint het altijd, doe belangrijke zaken op tijd en wanneer je (nog) voldoende energie hebt
  • Breng je energie weer op pijl met een korte pause, beweging een glas water, een gezonde snack zoals fruit, braimdump, etc.
  • Gebruik Pomodoro’s, 25 minuten blokken met pauzes
  • Als je concentratie nodig hebt, zet dan alle waarschuwingen uit; you have mail… kan je beter zelf bepalen
  • Plan wanneer je digitale media gebruikt maar laat je belangrijke werk er niet door onderbreken
  • Plan je activiteiten: dagelijkse selectie uit je to-do, kanban, etc.
  • Vergaderingen vreten tijd, zorg voor een goede voorbereiding en registratie van afspraken als alternatief voor notulen en hou het kort

Heb jij tips voor de PG Cheat Sheet die je met ons wil delen? Graag!
Laat het ons weten.