Ikigai (vraag 4) – Betaald?

Kan je een waarde leveren waarvoor anderen willen betalen?

Of anderen willen betalen voor het product en/of de dienstverlening die jij wil leveren, hangt af van de waarde die anderen eraan toekennen. Pas op met de redenering dat je bv. 50 euro hebt moeten investeren om te kunnen leveren en je wilt 100 of 150 euro aan klanten doorberekenen.

De vraag is wat de alternatieven zijn voor je potentiële klanten qua inhoud en prijs. Besparen ze 200 euro kosten, dan is jouw prijs mogelijk geen probleem. Is jouw dienstverlening makkelijk en snel, dan zit je ook goed. Maar als er alternatieven zijn tegen een lagere of vergelijkbare prijs, dan heb je een groot probleem.

Probeer nooit op prijs te concurreren tenzij je veel ervaring hebt in een specifieke markt. Er is altijd wel iemand die onder jouw prijs kan gaan zitten op schaalvoordeel of andere factoren. Het is moeilijker om te concurreren op jouw unieke kwaliteit van het product en/of de dienstverlening, en bij voorkeur een opvallende combinatie van die twee aspecten.

Vragen

De onderstaande vragen laten je kritisch kijken naar de manieren waarop leuk + goed + nodig betaald kan worden (monetair of anders). Tevens bepaal je wat je doel is om je succesvol te voelen in het bereiken van je Ikigai.

Jouw persoonlijke gegevens
Ikigai - Levert het wat op?
Welke kwaliteit is gewenst en welke prijs wil men daarvoor betalen. Zit je te veel boven de marktwaarde dan loopt het niet. Zit je onder de marktwaarde dan loop je de kans verlies te lijden, of dat potentiële klanten door de lage prijs de kwaliteit te laag inschatten.
Welke unieke combinatie van voordelen kan je leveren met voldoende marge voor jou.
Zijn er voorbeelden en rolmodellen (en hoe zijn die begonnen) die je kan gebruiken?
Wat zijn positieve effecten (objectief)?
Wat zijn negatieve effecten of minder gewenste neveneffecten?
Geen enkel product of dienst ‘verkoopt zichzelf’. Kopers betalen een acceptabele prijs t.o.v. van alternatieven, de waarde die ze (verwachten te) krijgen en het vertrouwen dat ze hebben in de leverancier. Test dit op potentiële klanten!
Als er wel waarde is, maar onvoldoende bereidheid om daarvoor te betalen (zie ook Behoefte) dan blijft het ‘liefdewerk oud papier’.
Kan het parttime of fulltime inkomsten opleveren? Het gezegde is “don’t give up your day job”. Probeer uit of er een markt en inkomen is, voordat je je schepen achter je verbrandt.
Wat zijn je kosten? Opstart kosten, vaste- en variabele kosten? Wat is de opbrengst per product of service? Waar ligt je break-even en wat is er nodig om winst te maken? Bij welke winst kan je er van leven?
Loop alles v.w.b. \'nodig\' zijn nog eens na.

Nog even het volgende…

Zoek jij een PG Gids/Begeleider? Vraag NU een gratis en vrijblijvende eerste inventarisatie aan voor begeleiding voor Persoonlijke Groei.

Stress - beheersen of loslaten

Het doel van deze cursus is niet om over benaderingen en technieken te lezen, maar om Gedragsverandering te bereiken.

Info / Bestellen

Inspiratie:

It is a common experience that a problem difficult at night is resolved in the morning after the committee of sleep has worked on it.John Steinbeck

Plaats een reactie