Kan je een waarde leveren waarvoor anderen willen betalen?
Of anderen willen betalen voor het product en/of de dienstverlening die jij wil leveren, hangt af van de waarde die anderen eraan toekennen. Pas op met de redenering dat je bv. 50 euro hebt moeten investeren om te kunnen leveren en je wilt 100 of 150 euro aan klanten doorberekenen.
De vraag is wat de alternatieven zijn voor je potentiële klanten qua inhoud en prijs. Besparen ze 200 euro kosten, dan is jouw prijs mogelijk geen probleem. Is jouw dienstverlening makkelijk en snel, dan zit je ook goed. Maar als er alternatieven zijn tegen een lagere of vergelijkbare prijs, dan heb je een groot probleem.
Probeer nooit op prijs te concurreren tenzij je veel ervaring hebt in een specifieke markt. Er is altijd wel iemand die onder jouw prijs kan gaan zitten op schaalvoordeel of andere factoren. Het is moeilijker om te concurreren op jouw unieke kwaliteit van het product en/of de dienstverlening, en bij voorkeur een opvallende combinatie van die twee aspecten.
Vragen
De onderstaande vragen laten je kritisch kijken naar de manieren waarop leuk + goed + nodig betaald kan worden (monetair of anders). Tevens bepaal je wat je doel is om je succesvol te voelen in het bereiken van je Ikigai.