Ikigai (vraag 3) – Nodig?

Waar is behoefte aan?

Doe je de activiteit voor jezelf of voor anderen? Iets nieuws beginnen is vaak het reageren op een prikkel. Iets dat je dwars zit, dat je wil verbeteren of veranderen omdat het niet goed voelt. Maar wat voor jou vanzelfsprekend lijkt, is dat niet noodzakelijk voor anderen. Veel commerciële activiteiten mislukken, doordat de behoefte in de markt verkeerd wordt ingeschat. Daardoor valt het nieuwe product of de dienstverlening ondanks mooie plannen in het water.

De oplossing om de behoefte te peilen, is een kwestie van contacten leggen en vragen stellen. Pas daarbij op om niet direct in een enthousiast verkoopverhaal te duiken, maar de behoefte zo objectief mogelijk te onderzoeken aan de hand van de voordelen. Let op dat laatste, het zijn niet de eigenschappen van het product of de dienst, maar de voordelen die de klant erin ziet. Geen voordeel of tegen een te hoge prijs en de behoefte verdampt als sneeuw voor de zon.

Concurrentie is goed!

Als je een briljant idee hebt, maar erachter komt dat een aantal anderen daar al mee op de markt zijn, laat je dan niet ontmoedigen. Het feit dat anderen al voor sommigen een behoefte kunnen vervullen, betekent alleen maar dat er een markt is.

Het is voor jou een uitdaging om met jouw unieke combinatie van vaardigheden de kwaliteit te leveren, waarmee je kan concurreren. Welke ‘pijn’ of ongemak kan jij op een betere manier wegnemen dan je concurrenten? Leer van je collega’s of concurrenten, hoe het anders en beter kan.

Echte problemen

Zorg er wel voor dat jouw product of dienst een probleem oplost dat potentiële klanten echt ondervinden. Je kan een briljante oplossing hebben voor het dichtknopen van manchetknopen maar als de dragers van shirts het dichtdoen van de knoopjes niet echt als een probleem zien, dan is er geen markt voor jouw innovatieve probleem. Test dus of er genoeg mensen zijn die dit al een concreet probleem zien en zo erg dat ze geld over hebben voor een oplossing.

Neem niet genoegen met een inschatting van ‘ach, best handig’ maar probeer er direct een aantal van te verkopen. Pas als men er direct geld voor over heeft is er een kans op een concrete behoefte.

Als jouw geniale knoopjes-knoper 3 seconden tijd bespaart dan is de kans klein dat mensen er iets voor voelen. Maar kan je een verkoper van shirts van hoge kwaliteit overtuigen om voor een paar cent per shirt jouw ‘mach-knoper’ bij te leveren, dan is er wellicht nog hoop voor je. Dus… lig niet te veel in de knoop, test je product of dienst op concrete interesse en wees vooral creatief.

Testen van de behoefte

Je kan een product of dienst bedenken waarvoor je een jaar of meer voorbereidingstijd voor nodig hebt. Een slaat het niet aan, dan heb je een jaar en veel aanloopkosten verspilt.

Om iets te testen kan je een MLP, een Minimaal Levensvatbaar Product (of in het Engels, MVP, Minimal Viable Product) gebruiken. Dat geeft de minimale opzet aan met de basis functies. Al het andere is bijkomende waarde. Niet iedereen heeft een ‘Swiss Army Knife’ nodig met 5 mesjes, etc. om een probleem op te lossen. Een simpele oplossing kan genoeg zijn om de interesse te testen. Aanvullende functies kunne altijd nog toegevoegd worden als er vraag blijkt naar de oplossing.

Creëer een behoefte

Gelukkig zijn nog niet alle problemen in de wereld opgelost. Voor jouw creatieve oplossingen is dus nog ruimte zat. Als anderen nog geen specifieke oplossingen hebben gevonden dan wil dat nog niet zeggen dat er geen behoefte aan is.

Unieke producten en diensten bestaan er niet zoveel, maar wel heel veel unieke combinaties van voordelen en eigenschappen. Combineer 2 of meer benaderingen – bij voorkeur geleend uit diverse markten – om een zinvolle aanbieding samen te stellen. Er is dan een kans dat genoeg mensen zeggen ‘dat we daar niet eerder aan hebben gedacht’.

Nog geen product of dienst? Doe dan een enquête! Vraag mensen, offline of online, of ze behoefte hebben aan een specifieke aanbieding. Vraag welke prijs ze acceptabel vinden en neem niet genoegen met de laagste prijs. Stel in dat laatste geval de vraag aan een aantal verschillende groepen of stel een open vraag naar de maximale vergoeding die men er voor over heeft.

Vragen

De onderstaande vragen voor deze sectie gaan over de behoefte (markt) aan activiteiten die je graag doet en waar je goed in bent. Dit geeft inzicht over de haalbaarheid van jouw visie.

Jouw persoonlijke gegevens
Ikigai - waar is behoefte aan?
Staar je niet blind op je eigen enthousiasme, want anders blijft het een leuke hobby of een tijdverdrijf. Dat je vrienden je passie ook waarderen is niet per definitie een basis voor succes.
Vraag niet of het ‘leuk’ of ‘interessant’ is, maar of men het als zinvol ziet en hoe vaak men het zou willen gebruiken. Kwantificeer de vragen om meetbare resultaten te krijgen.
En wat kan je doen om naar een volgend niveau door te groeien (meer praktijkervaring, studie, een coach of mentor)?
Wat zijn positieve effecten (objectief)?
Wat zijn negatieve effecten of minder gewenste neveneffecten?
Nee, dan kan dit een signaal zijn dat er geen behoefte is. Zijn er wel anderen actief, wees dan niet bang dat iemand je voor is, maar wees blij dat er kennelijk wel een markt is. Spring in op een bestaande markt met een beter product, service of combinatie. Wat kan je uniek toevoegen.
Jouw ervaring op een ander gebied kan voor een unieke invulling van de behoefte zorgen. Kijk verder dan je neus lang is.
Kan je de behoefte zonder steun vervullen of kan je met anderen samenwerken of taken delegeren? Een goed team bereikt meer dan individualisten.
Is er continu of periodiek (per seizoen) behoefte aan je product of dienst? Met welke frequentie? Herhaalde of uitgebreidere inzet voor sommige klanten?
Hoe kan je de behoefte kleinschalig testen met jouw unieke bijdrage? Verzin een aantal manieren om de behoefte in de praktijk te vervullen. Proefdraaien leert je veel over de haalbaarheid.
Loop alles v.w.b. \'nodig\' zijn nog eens na.

Nog even het volgende…

Zoek jij een PG Gids/Begeleider? Vraag NU een gratis en vrijblijvende eerste inventarisatie aan voor begeleiding voor Persoonlijke Groei.

Stress - beheersen of loslaten

Het doel van deze cursus is niet om over benaderingen en technieken te lezen, maar om Gedragsverandering te bereiken.

Info / Bestellen

Inspiratie:

If we don't start, it's certain we can't arrive.Zig Ziglar

Plaats een reactie