Mentor Momenten mei 2020 – Groeimaand voor een nieuwe wereld

Home » Groei Momenten » Mentor Momenten mei 2020 – Groeimaand voor een nieuwe wereld

De WellNed nieuwsbrief met actualiteit en mentor momenten

Redactioneel – GroeiMaand

Een nieuwe wereld, uitdagingen om te groeien…

Unsplash: anger_gabriel-matula-300398

“Mei is groeimaand” is een inkoppertje voor een website die over groeien gaat. Groeien is alleen voor de natuur aan seizoenen gebonden. Mensen kunnen op elk moment besluiten om te groeien.

Deze mei is in alle opzichten een groeimaand. Er komt een einde aan een deel van de lockdown maar we kunnen – nog lang niet – terug naar ‘normaal’. Wel is het mogelijk om langzaam een aantal activiteiten weer op te starten. We kunnen groeien naar een nieuwe samenleving die voorzichtig een evenwicht zoekt tussen veiligheid en vooruit kijken. Goed opletten en er het beste van maken.

Bij Persoonlijke Groei is het niet anders. Het is ook een ontdekkingsreis. De mogelijkheden aftasten, maar stap voor stap vooruitgang blijven boeken. Zorg voor de consistentie van je groei door gewoontes en bewustwording van denkpatronen. Bewuste keuzes en regelmaat in acties zijn de basis voor resultaten.

Besluit om te groeien, ook tegen de verdrukking in. Ontwikkel een onstuitbare mentale instelling.

Nieuwe artikelen deze maand

Eenzaam?

Over welk onderwerp zou je graag meer willen weten? Wij staan altijd open voor suggesties voor nieuwe artikelen.

Mentor Moment

Een mentor is geen Yoda maar probeert inzichten over te brengen met nuchtere observaties. Dat zijn niet altijd feiten of antwoorden, maar ook vragen die je inzicht kunnen geven.

De regel van Pareto

Eeuwen geleden heeft Pareto al de 80/20% regel ‘gevonden’. Hij kwam uit bestudering van allerlei situaties tot de conclusie dat 80% van het resultaat vaak bepaald wordt door 20% van de inspanning. Met dat principe kan je fors tijd besparen.

Juist in een groeimaand is het zaak om te werken aan die aspecten van jezelf die de meeste potentie hebben. Met de juiste strategie kan je meer resultaat behalen.

Als 20% van je werk 80% van het resultaat bepaalt, besteed dan extra zorg aan de kwaliteit van die 20%. Als 80% van alle problemen wordt veroorzaakt door 20% van de situaties, probeer dan die 20% voor te zijn. Werk aan die zaken die het meeste effect sorteren.

Aan de andere kant, je kan de resterende 80% niet zomaar laten vallen. Maar geef eerst aandacht wat het meeste resultaat boekt. Daarna heb je tijd over voor de overige zaken met de geruststelling dat de basis er al is.

Food hack – Broodbeleg

Eet cultuur - Koolhydraten en vet-vrij?

De discussie over brood, granen en gluten bewaren wij voor een andere keer. Er is al veel mogelijk om de ‘gezonde boterham’ nog wat gezonder te maken met beter broodbeleg.

Gebruik onder het beleg een goede boter (bio of gras) of een ander gezond vet (olijfolie, kokosolie, avocado-olie, etc.). Laat de margarine liever helemaal staan, want dat is een kunstproduct dat natuurlijke producten niet kan vervangen. Over de leugens van vet-arm en ‘light’ is de meesten mensen gelukkig al een lichtje opgegaan, zie FoodWatch en de Consumentenbond.

In vrijwel alle broodbeleg zit suiker, ook de vleeswaren (lees de verpakkingen maar eens). Maar het is heel makkelijk om je eigen beleg te maken. In huize WellNed staat er maar zelden iets uit de fabriek op tafel tijdens de broodmaaltijd. De discussie over granen en gluten zet het gebruik van brood ter discussie, maar als je gezondheid goed is, dan kan een sneetje nog wel.

Top favoriet: zelfgemaakte Mayonaise

Ik hoor de verontwaardigde stemmen al opgaan, “Mayonaise op brood!!!??? Daar wordt je toch moddervet van”. Niet noodzakelijk, het hangt helemaal van de ingrediënten van je mayo af! Lees maar eens wat er op de verpakkingen van fabrieksmayonaise staat aan (verkapte) transvetten en E-nummers. Ook een verwijzing naar een ‘authentiek recept’, maakt het per definitie verdacht!.

Een zelfgemaakte mayonaise bevat: olijfolie (bij voorkeur deels Extra Virgin) , een ei (of 2) op +/- 250 gram mayo, mosterd (Franse, maar een grove mosterd kan ook), azijn (neutraal of met een smaakje), citroensap (liefst vers geperst), kruiden (optioneel).

Wat is daar ongezond aan?
Dus niets mis aan dit alternatief voor boter!

Hoe maken wij dat?

  • Neem een afsluitbare pot van een halve liter of meer.
  • Giet hem 3/4 vol met 75% milde olijfolie en 25% extra virgin olijfolie (verhoudingen naar smaak). Alleen EV is niet zo lekker (wat muffig maar er is ook veel verschil in de kwaliteit van de olie). Je kan ook een andere lichte olie gebruiken i.p.v. de milde olijfolie, zoals walnoot olie, druivenpitolie, avocado-olie, etc. Relatief minder gezonde oliën zijn: zonnebloemolie, sojaolie en raapolie.
  • Een eetlepel mosterd (afgestreken of meer naar smaak)
  • Een of twee eetlepels azijn (neutraal of met een smaak)
  • Het sap van een halve citroen of meer. De mayo wordt ‘frisser’ met meer sap, zeker aan te raden als je meer EV olijfolie gebruikt.
  • Een paar peperkorrels naar smaak
  • Doe er een ei bij
  • Kruiden naar keuze (dragon en salie zijn erg lekker, apart of als combinatie)

Zet vervolgens de staafmixer in de container en meng (emulgeer) alles grondig. Dit werkt het beste door de mixer in de massa te laten zakken en onderin pas in te schakelen. Trek hem vervolgens langzaam omhoog zodat de olie dan stapsgewijs in de emulsie opgenomen wordt (de container vasthouden zodat die niet mee naar boven gezogen wordt). Als je de mixer aanzet en van boven naar beneden laat zakken dan krijg je soms een dunner resultaat dan de andere kant op! Keuken magie?
Advies: Zet de container de eerste keer in de gootsteen om eventuele overloop en knoeien op te vangen.

Met een opzet mixer of keukenmachine lukt het natuurlijk ook, de olie dan in het begin druppelsgewijs toevoegen en later een dun straaltje.
‘Old school’ (= meer werk) maak je mayo met de garde. Meng dan alle ingrediënten behalve de olie grondig en voeg vervolgens de olie heel langzaam (een zo dun mogelijk straaltje) toe terwijl je driftig met een garde de emulsie in beweging houdt. Bij onvoldoende menging of schifting wil een eetlepel warm water wel eens helpen.

Als de mayo te dun is, kan er of wat olie extra bij of een nog een ei. Wat meer azijn of citroensap maakt de mayo lekker ‘fris’. Experimenteer hier zelf mee. Het resultaat is in de koelkast minstens een week houdbaar en doorgaans langer (afhankelijk van de ingestelde temperatuur van je koelkast). Of de mayo dun of dik is maakt voor de smaak weinig uit, maar een lekkere dikke mayo die niet van je mes loopt is wel prettig.
Eet smakelijk!

Wat is jouw favoriete Food Hack? Afgezien van ‘de pizzaboer bellen’, zijn alle andere constructieve bijdragen welkom!

Feedback

Heel graag horen we over jouw ervaringen met je PG traject.
Wat zijn je doelstellingen, hoe onderneem je stappen om die te bereiken en welke problemen kom je tegen. Zijn er punten waarop je hulp wilt hebben en kan je die omschrijven.

Mentor Momenten is een uitgave van WellNed.nl.
Welzijn zit tussen je oren. Jouw online Mentor voor serieuze Persoonlijke Groei.

Nog even het volgende…

Zoek jij een PG Gids/Begeleider? Vraag NU een gratis en vrijblijvende eerste inventarisatie aan voor begeleiding voor Persoonlijke Groei.

Stress - beheersen of loslaten

Het doel van deze cursus is niet om over benaderingen en technieken te lezen, maar om Gedragsverandering te bereiken.

Info / Bestellen

Inspiratie:

We need four hugs a day for survival.
We need eight hugs a day for maintenance.
We need twelve hugs a day for growth.
Virginia Satir, Psychotherapist

Plaats een reactie