Mentor Momenten december 2022 – Welzijn zit echt tussen je oren

PG advies met het meeste groeipotentieel per vierkante pixel!!!

Redactioneel

Hallo Groeiers!,

mentaal gezond - Welzijn

Wat is Welzijn? En is optimaal welzijn hetzelfde als ‘gelukkig’?
Nee, geluk is een gevoel, een emotie die tijdelijk is.
Welzijn is je langdurige mentale en emotionele toestand, hoe je je voelt over een langere periode, hopelijk met genoeg positieve uitschieters. Je zit goed in je vel en bent tevreden met wat het leven je te bieden heeft. En je bent gematigd optimistisch dat je de toekomst aan kunt.

De basis van je welzijn ligt in je instelling. Je neemt allereerst verantwoordelijkheid voor je huidige situatie. Je hebt constructieve doelen voor de toekomst. Andere fundamentele elementen zijn je waarden, je levensfilosofie en je groei.

Je welzijn is veel minder afhankelijk van je bezittingen of inkomen dan de meesten denken. Betrokkenheid en betekenis zijn veel meer significante componenten. Wanneer je iets kan betekenen voor een ander, in kleine en grote dingen, dan neemt je gevoel van welzijn toe.

Kortom, welzijn zit primair tussen je oren.

Mensen met veel materiële welvaart hebben zelden meer persoonlijk welzijn dan minder bedeelden. Welvaart kan je behoudend (bezitterig), afgunstig en gulzig maken.
Deel je een mindere welvaart met anderen, dan geeft je dat vaak aanzienlijk meer welzijn dan iemand met welvaart die dat niet deelt met zijn naasten.
Uiteraard is de combinatie van welzijn en welvaart niet te versmaden. Realiseer je wel dat welzijn een resultante is van je levenswijze en geen doel zoals welvaart.

Maslow's echte model van zelf-actualisatie

Welzijn wordt ook wel gekoppeld aan de bekende ‘piramide’ van Maslow, de niveaus van behoeften die je welzijn bepalen. Vreemd genoeg had Maslow zelf geen weet van de Egyptische steenhopen en zag hij de voorstelling liever als een zeilboot. Zodra de romp je enige zekerheid geeft over je levensbehoeften zoals voeding, veiligheid en huisvesting, dan kan je de wind van Persoonlijke Groei met je zeil opvangen. Om in die metafoor te blijven, is het wel handig om te weten naar welke havens je koers zet in plaats van doelloos rond te zwalken.

Compassie, dankbaarheid en welzijn

In deze tijden is het goed om te denken – en te Doen – over en voor onze buren in de Oekraïne en andere probleemgebieden op aarde. Die missen de zekerheden om droog te blijven in het bootje van Maslow. Deel een stukje van je welzijn om hen een helpende hand toe te steken.

Collectief kan de rest van de wereld alleen maar hopen dat deze megalomane nachtmerrie zo snel mogelijk een einde kan vinden. Dat inclusief het Russische volk dat hierin meegesleept wordt. Dit bewijst weer het gezegde ‘Macht corrumpeert, absolute macht corrumpeert absoluut’. Idem voor een aantal andere beroemde/beruchte mensen die overtuigd zijn van hun eigen importantie.

Aan het einde van alweer een kalenderjaar is het goed om dankbaar te zijn over alles wat wij hebben ervaren. Denk aan het welzijn en de luxe die wij hebben genoten t.o.v. minder fortuinlijke mensen. Bepaal voor jezelf welke lessen je daaruit kan trekken.

Het mooiste wat wij elkaar kunnen geven is aandacht en compassie. Dat is een vuurtje waar iedereen zich aan kan warmen, ongeacht de omstandigheden.

Zie ook de Hack van deze maand, de ‘wet’ van WellNed over welzijn.

Blijf gezond, blijf groeien.

Redactie WellNed.nl

Rubrieken

  • Als ‘Mentor Moment’ deze maand: Is dit nodig?
  • De PG Hack: De wet van WellNed, De beste manier om je welzijn te verbeteren is door positief en actief betrokken te zijn bij het welzijn van anderen.

Nieuw deze maand

Over welk onderwerp zou je graag meer willen weten? Wij staan altijd open voor suggesties voor nieuwe artikelen.


Mentor Moment

Eet cultuur - Koolhydraten en vet-vrij?

Een mentor is geen Yoda maar probeert inzichten over te brengen met nuchtere observaties. Dat zijn niet altijd feiten of antwoorden, maar ook vragen die je inzicht kunnen geven.

Is dit nodig?

Deze simpele vraag zet aan tot evaluatie en is één van de principes van het Stoïcisme. Het zet je aan om je af te vragen of iets zin heeft. En als iets geen zin heeft, waarom doe je het dan?

Zinvol?

Niet alles is nodig of zinvol. Onze huizen puilen vaak uit van prullaria. Ja, het kunnen mooie herinneringen zijn, maar ‘nodig’ hebben we ze doorgaans niet. Verzamelen is een aparte hobby, maar gedachteloos ‘leuke’ dingen aanschaffen is een gewoonte die weinig aan je welzijn bijdraagt.

Ook handelingen en denkwijzen kunnen onnodig zijn.

Wij doen uit gewoonte een extra knip op de deur terwijl een goed slot (sleutel wel omdraaien) meer dan voldoende is. Zorg dat je redelijke maatregelen treft tegen diefstal van goederen (auto op slot en buit eruit of uit zicht).

Onze gedachten slaan te makkelijk met allerlei doemscenario’s op hol terwijl de stress van denken aan alles wat mis kan gaan ons sloopt. Laat je gedachten niet ‘stelen’ door onheilsprofeten maar blijf geloven in je idealen en in andere mensen.

Gedachtenloos

Soms kopen we gedachteloos iets. “Ach, het is toch in de aanbieding!”. Dan kom je thuis en zie je dat er nog drie in de kast liggen. Tja, dus je had ze niet nodig maar in een reflex heb je je toch tot een aankoop laten verleiden. “Ja, maar op de lange termijn spaar ik toch geld uit met aanbiedingen!”. Dat is wellicht een argument maar het is altijd beter om te gebruiken wat je al hebt en niet van schaarste uit te gaan.

Idem met onnadenkende opmerkingen of zelfs maar de drang te voelen voor een bijdrage aan een gesprek. Het is geen schande om te zeggen “Daar heb ik mij nooit in verdiept” (een kwestie van prioriteiten). Dat komt wat beter over dan “Kweetnie”. Maar over sommige zaken geen opinie hebben is te prefereren over ter plekke een – slecht onderbouwde – mening te verzinnen om je ego te strelen. Het is belangrijker om goed naar anderen te luisteren en te bedenken wat je constructief kan bijdragen, al is het maar een zinvolle vraag.
Spreken is zilver, maar zwijgen is goud.

Afweging

Dingen aanschaffen om je status te verhogen (auto/huis/smartphone/etc.) zijn per definitie onnodig. Voldoet iets (nog) aan je behoefte, dan is dat vaak al voldoende. Doe het liever voor iemand anders (je gezin, familie, goede vrienden) als je denkt dat het hen helpt om beter in het leven te kunnen staan.

Deze afweging gaat zelfs op als je zelf geen zin hebt om iets te doen, zelfs als je een verplichting voelt. Vraag je dan af wat de effecten zijn voor anderen in je leven door jouw actie of het gebrek daaraan.

Termijn en omgeving

Bedenk je bij de afweging tussen wel of niet nodig, dat je op de lange termijn veel meer hebt aan immateriële dingen (relaties) dan aan bezittingen. Daarnaast kan je je afvragen of het iets toevoegt aan jouw waarde als mens als je iets wel of niet hebt of doet. Het oordeel van anderen die hun eigen mening hebben over bv. de merken en de leeftijd van jouw bezittingen mag daarbij geen rol spelen.

Je omgeving en haar invloed op jou als mens is iets waar je altijd kritisch over moet blijven denken. Wees allereerst jezelf (authentiek en oprecht) en ten tweede een goed mens. De rest valt dan meestal wel op zijn plaats. Dat is het enige dat je echt nodig hebt.


PG Hacks – Groei Tips (mentale ‘pokon’)

‘Hacks’ zijn trucjes om snel resultaat te scoren. Die passen in feite niet bij Persoonlijke Groei omdat gestage groei een beter resultaat geeft op de lange termijn. Groei is al moeilijk genoeg en jezelf ontwikkelen in intensieve spurts kan nog pijnlijker zijn, te vergelijken met spierpijn na overmatige en ongewone inspanning.

Toch is de titel van deze rubriek ‘Hacks’ omdat er met aandacht voor uitgangspunten en details snellere resultaten te behalen zijn.

De wet van WellNed

Na al die wetten van anderen in voorgaande nieuwsbrieven is het tijd voor een eigen wet! Niet om anderen de wet voor te schrijven, maar om een inzicht te delen waar anderen hun voordeel mee kunnen doen.

De wet van WellNed betreft – tamelijk voorspelbaar – Welzijn. Deze wetmatigheid kan je als volgt formuleren: “De beste manier om je welzijn te verbeteren is door positief en actief betrokken te zijn bij het welzijn van anderen”. Dit is natuurlijk weinig anders dan het oude ‘goed doet, goed ontmoet’, oftewel wederkerigheid of reciprociteit. Zie ook Give & Take van Adam Grant.

  • Verlang je naar vriendelijkheid in je leven, wees dan vriendelijk naar anderen. Een glimlach of een vriendelijk knikje is een erkenning van de ander en maakt je blijer dan stuurs mensen negeren. Dat laatste is wat je helaas maar al te vaak ziet en die negatieve cyclus is zo makkelijk te doorbreken. HI!
    Een goed gesprek of een plezierig contact – ook over ‘moeilijke’ zaken – begint altijd met een vriendelijke groet.
  • Wil je dat je vrienden er voor je zijn, zorg dan allereerst dat je er voor hen bent. Dit werkt zelfs voor vrienden winnen. Stel je vriendschappelijk – en oprecht – op en je krijgt er vrienden voor terug.
  • Voel je je eenzaam, dan kan je naar de kroeg gaan om je minder eenzaam te voelen. Of je kan een andere eenzame uitnodigen om samen eenzaam te zijn, of kan dat laatste niet? Ja, dat kan wel degelijk als de twee eenzame mensen zich niet betrokken voelen bij de ander en alleen over hun eigen problemen praten (twee monologen).
  • Etc. Het is waarschijnlijk niet zo moeilijk om zelf meer voorbeelden te verzinnen van manieren waarop je je welzijn kan verbeteren door het welzijn van anderen te bevorderen.

Verwacht nooit 1-op-1 resultaten. Werk vanuit de instelling dat je goede intenties op den duur beloond worden. De mensen die geen wederkerigheid tonen, hebben mogelijk hun eigen problemen en zijn een goede les in de keuze van relaties. Verwacht geen direct resultaat in inspanning en tijd. De een zal lauw reageren, de ander wellicht wat overdreven. Soms krijg je direct een positieve reactie en soms zijn anderen er ineens als je ze nodig hebt vanwege een positieve bijdrage van jaren geleden.

Maar doe vooral wat uit je hart komt en niet gedwongen. Begin klein en oogst/accepteer bescheiden wat je gezaaid hebt.

De Hack:
Geef eerst waar je zelf naar verlangt. Vrijwel alles wat je welzijn verhoogt (of stabiliseert) kan je bereiken door het eerst aan anderen te schenken.


Wat is jouw favoriete PG Hack? Afgezien van ‘chillen’, zijn alle andere constructieve bijdragen welkom!

Feedback

Wij horen heel graag over jouw ervaringen met het PG traject.
Wat zijn je doelstellingen, hoe onderneem je stappen om die te bereiken en welke problemen kom je tegen? Zijn er punten waarop je hulp wilt hebben en kan je die omschrijven?

Mentor Momenten (zie Archief) is een uitgave van WellNed.nl.
Welzijn zit tussen je oren. Jouw online Mentor voor serieuze Persoonlijke Groei.

Nog even het volgende…

Zoek jij een PG Gids/Begeleider? Vraag NU een gratis en vrijblijvende eerste inventarisatie aan voor begeleiding voor Persoonlijke Groei.

Stress - beheersen of loslaten

Het doel van deze cursus is niet om over benaderingen en technieken te lezen, maar om Gedragsverandering te bereiken.

Info / Bestellen

Inspiratie:

Trust is like the air we breathe. When it's present, nobody really notices. But when it's absent, everybody notices.Warren Buffett

Plaats een reactie