The practicing mind – Thomas M. Sterner

Subtitel: Developing focus and discipline in Your Life

Tomas Sterner - The practicing mindSterner realiseerde zich was dat zijn succes met het stemmen van pianos en zijn expertise in het restaureren het resultaat was van ‘gerichte studie’. Elke handeling had hij heel vaak bewust geoefend om de nodige perfectie te bereiken.
Het vermogen om de rust te hebben om nieuwe vaardigheden – grondig – te leren is op zich een aparte vaardigheid.

Sterner was een goeie pianist maar hij beleefde vaak meer plezier aan het prefect stemmen van piano’s en het restaureren van historische modellen. Hij stemde piano’s voor grote artiesten die hun instrumenten aan hem toe vertrouwden in de voorbereiding voor een perfecte uitvoering. Tijdens zijn werk ging hij helemaal op in zijn uitdagende taken.

Meesterschap

Te vaak willen mensen nieuwe kennis snel op doen om toe te kunnen passen. Net als in Outliers van Malcolm Gladwell is er veel inspanning nodig om deskundigheid op elk gebied te ontwikkelen. Gladwell stelde dat er 10.000 uur nodig is om een Meester te worden, maar dan heb je het wel over specialisten op wereld niveau. Het kantelpunt (The Tipping-point) waarop je van Goed naar Geweldig gaat bereik je door gedreven en consequente verbetering van je vaardigheid.

Gerichte studie

De tweede subtitel van het boek is: Master any skill or challenge by learning to love the process.

Een belangrijke les van het boek is niet alleen dat je de zelfdiscipline moet hebben om te blijven werken aan het verbeteren. Je moet ook van het proces van leren en oefenen gaan houden. Door met plezier de tijd te investeren (letterlijk!) in studie en oefening werk je aan het verbeteren van jezelf. Werkt je met tegenzin aan jezelf… dan kom je ongetwijfeld niet ver….

De 4 S-woorden

Sterner hangt zijn advies op aan de 4 S-woorden. Het vereist weinig fantasie waarom hij deze letter van het alfabet koos…”:-).
Simplify, Small, Short, Slow.

Simplify: Vereenvoudig waar je mee bezig bent. Breek je project of studie op in discrete blokken die je als aparte doelen neemt. De totale taak is meestal veel te complex en bestrijkt een te lange tijd om je effectief op te concentreren. Succes met sub-doelen geeft je motivatie.

Small: Begin klein, eerst de basis zaken en kleine stappen, hou het eenvoudig en bouw je meesterschap op door gericht aspecten onder de knie te krijgen.
Je wordt niet uitgenodigd voor het concertgebouw als je de toonladders goed onder de knie krijgt. Maar het is wel het begin.
Elke dag een klein stuk van je werkgebied je volle aandacht geven is beter dan ‘alles’ proberen op te pakken.

Short: Oefen een beperkte tijd. Kort oefenen is op te brengen, een kwartier of een half uur per dag. En elke dag die korte of langere period aan je vaardigheden of je project besteden geeft je gewoontes en de consistentie om op termijn resultaat te bereiken.

Slow: Werk niet te overhaast maar met het tempo dat je nodig hebt om het materiaal goed onder de knie te krijgen. Daardoor kan je ook de concentratie opbrengen om grondig te werken en aandacht te besteden aan je beheersing en meesterschap. Dit sluit ook weer aan op mindfulness en bewust werken aan verbeteringen van vaardigheden en jezelf.

Conclusie

Sterner geeft nog meer handvatten voor het toepassen van gerichte studie zoals het objectief en rustig beoordelen van je voortgang. Ook adviseert hij om te letten om de manier waarop kinderen op een natuurlijke manier, speels en ongedwongen leren.

Het boek ademt de eenvoud en bescheidenheid van de auteur. Geen opgeklopte verhalen maar heel nuchter en rustig. Neem de lessen an Sterner in je op en doe er wat mee.

Beoordeling van lezers op Goodreads.com.

Inkijken/Kopen op Amazon.com

Nog even het volgende…

Plaats een reactie