Ikigai – Garcia en Miralles

Subtitel: Ikigai is the Japanese secret to a long and happy life

De subtitel van had ook kunnen zijn “Zoveel plezier hebben in wat je doet dat je er nooit mee op wil houden” c.q. “Nooit met pensioen!”

Het Japanse begrip IKIGAI is de intersectie van de volgende vragen:

  • Wat doe je graag?
  • Wat kan je goed?
  • Waar heeft de wereld behoefte aan?
  • Waar krijg je voor betaald (c.q. waar kan je van leven)?

Geluk is geen einddoel maar een proces

Als je werk of bezigheden hebt die passen binnen al deze voorwaarden, dan heb je de basis gelegd voor een gelukkig leven. Niet leven om uiteindelijk geluk or succes te bereiken als einddoel, maar om gelukkig te zijn van het begin tot het einde.

Boekbespreking: ikigai - het geheim voor een lang een gelukkig levenWerk doen dat je graag doet is uiteraard fijn. Dan vliegt de tijd. Maar soms zijn er taken die je op zich niet zo geweldig vindt, maar waar je gewoon goed in bent. Je kan dan toch de voldoening hebben dat anderen jouw bijdragen enorm waarderen, en kan je er op den duur van gaan houden.

Het eerste hoofdstuk is “de kunst om jong te blijven terwijl je oud wordt”.

Praktisch en actief oud worden

De auteurs Héctor García en Francesc Mirales brachten diverse bezoeken aan Japan en interviewden mensen op hoge leeftijd. Die kwamen vaak voor in de zogenaamde ‘blue zones’ waar het gezond is om te leven en mensen heel oud worden. Het eiland Okinawa kent één van de meest succesvolle gemeenschappen in dat opzicht. Het is niet zo zeer de plaats waar mensen leven maar juist wat ze doen, individueel en vooral samen. Alle geïnterviewde oudjes bleken dingen te doen die pasten bij hun Ikigai waardoor ze actief en met levensvreugde bezig bleven.

De betekenis die je geeft aan je leven en het plezier dat je hebt in alles wat je doet, zijn ook van fundamenteel belang. De personen waarmee de auteurs spraken deelden in dit opzicht de wijsheden die ze in hun lange leven geleerd hadden.

Plezier in je werk is ook het thema van het boek Flow van Cikszentmihalyi. Het begrip lijkt veel op het Aziatische Yu. Het verschil is, dat je bij Flow een volledige expressie zoekt van je potentieel en bij Yu schakel je je ego uit en ga je volledig op in de perfectie van de handeling. Voorbeelden van Yu zijn de Japanse en Chinese kalligrafie (schoonschrift), het handwerk en de ultieme concentratie en perfectie waarmee een sushi chef zijn mes door de vis laat glijden.

Veel kleine dingen

Vervolgens schakelen de auteurs over op de kleine dingen die samen de voorwaarden zijn voor een gelukkig leven. Onderdeel zijn van een hechte gemeenschap is daar een belangrijke component van. Het is een teken aan de wand dat vooral oudere mensen aan de bijwerkingen van eenzaamheid sterven.

Uiteraard speelt voeding ook een centrale rol in het ouder worden. Het traditionele voedsel dat hieraan bijdraagt, is vooral gevarieerd en bestaat uit veel groente en 2 tot 3 keer vis per week.
Daarnaast speelt beweging in de vorm van bezig zijn met zinvolle activiteiten een grote rol. Dat varieerde van lichte oefeningen na het opstaan (bv. Tai Chi) tot werken in de tuin. Zonder uitzondering hadden alle oudjes een volkstuintje dat ze zowel gezond en smakelijk voedsel als beweging en doelgericht tijdverdrijf gaf.

Pensioen

Veel mensen werken zonder veel motivatie of plezier in hun werk naar hun pensioen toe. “Oh, eindelijk niets meer hoeven doen” roepen ze dan. En vaak klimmen ze binnen een paar maanden van ellende tegen de muren op, omdat ze geen doel en structuur meer in hun leven hebben. Als je de gelegenheid hebt om op je eigen tempo te blijven werken aan de dingen die je graag doet en goed kan, dan is dat een mooie manier om actief te blijven.

Samenvatting

Aan het einde van het boek geven de auteurs de 10 regels van Ikigai:

  1. Blijf actief (mentaal en fysiek); ga niet met pensioen en ga zeker niet ‘achter de geraniums’ zitten.
  2. Doe rustig aan; haasten en druk doen is niet bevorderlijk voor de kwaliteit van leven.
  3. Eet niet tot je vol zit; eet tot je maximaal 80% vol zit, zodat je stofwisseling niet overbelast raakt.
  4. Hou goede vrienden om je heen als de beste medicijn tegen eenzaamheid, om je zorgen te delen en ervaringen uit te wisselen.
  5. Werk aan je conditie voor je volgende verjaardag; het hele jaar door ben je bezig om aan je gezondheid te werken.
  6. Lach! Een opgewekt humeur ontspant en zorgt ervoor dat je vrienden maakt.
  7. Geniet van de natuur; ook in een stad kan je groen en natuur opzoeken om je op een natuurlijke manier te ontspannen.
  8. Wees dankbaar voor veel dingen in je leven, van je voorouders, je omgeving, wat je eet en drinkt tot de lucht die je ademt.
  9. Leef in het moment; spijt over het verleden is net zo schadelijk als angst voor de toekomst. Maak wat van vandaag.
  10. Volg je Ikigai, je passie en het gebruik van je talenten om zinvolle dingen te doen; deel het beste van jezelf met de wereld tot het einde. Als je nog niet weet wat je missie is in het leven dan is NU het beste moment om dat uit te vinden.

De auteurs wensen je een lang, gelukkig en zinvol leven.

Beoordeling van lezers op Goodreads.com.

Zie ook de PDF met het diagram (en invulvlakken) op de Downloads pagina.

Inkijken/Kopen op Amazon.com

Plaats een reactie