How to win friends & influence people – Dale Carnegie

Dale Carnegie - hoe je vrienden kunt makenSubtitel: The only book you need to lead you to success

Vrienden maken lijkt zo eenvoudig. Gewoon op een prettige manier jezelf zijn. Maar in de praktijk lukt dat niet bij iedereen en in elke situatie. Je eigen karakter en dat van de ander moet wel een beetje passen. Er zijn wel veel uitgangspunten die het maken van vrienden (of goede kennissen) een stuk makkelijker maken. Dale Carnegie gaf lezingen over verkoop technieken (en trok overvolle zalen tijdens de crisisjaren voor de 2e wereldoorlog) die uiteindelijk aangepast werden voor een meer algemene boodschap en het boek dat hem beroemd maakte.

Dit is één van de meest bekende klassiekers dat ook bekende schrijvers en bloggers regelmatig aanhalen. Dat lijkt logisch als je nagaat dat er sinds 1936 zo’n 15 miljoen exemplaren verkocht zijn! Op WellNed is o.a. bij Relaties (daten) het advies van Dale gebruikt om eerst Geïnteresseerd te zijn (in de ander) voordat je Interessant doet (over jezelf of proberen om interesse bij de ander op te wekken). Heel simpel, “Be interested before you are interesting”. Oftewel, praat niet steeds over jezelf of hang de clown uit maar toon oprechte interesse in andere mensen en hun situatie, behoeften, verlangens en passies.

Het mooiste gesprek…

Het doet denken aan een opmerking die ik ooit ergens las. Iemand merkte op dat “hij/zij een geweldig gesprek had gehad met iemand!”. De vraag werd gesteld “waar hebben jullie het over gehad?”. En het antwoord was “Ehhh… over mij…”.
Iedereen praat graag over zichzelf en de eigen ervaringen maar het is beter om oprechte interesse in andere mensen te tonen. Als mensen het hebben over een “prettig gesprek” dan hebben ze meestal de kans gekregen om over zichzelf te praten.
Het mooiste gesprek is haasje-over elkaar steeds weer de kans te geven om je uit te drukken en ervaringen te vergelijken en met elkaar mee te leven.

Het boek is makkelijk vangen onder de oer-Hollandse kreet “Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn”. Als je mensen prettig behandeld, dan krijg je er mooie dingen voor terug. Behandel mensen zoals jezelf behandeld wil worden.
Simpele begrippen maar eminent toepasbaar in een tijdperk van individualisme en zelfzucht.

Toepassing zakelijk en privé

Als bedrijf kan je van het boek leren hoe je met klanten om moet gaan.
Toon oprechte interesse voor de problemen en doelen van de klant. Lever meer dan klant tevredenheid. Leef mee en voeg altijd waarde toe.
Het gaat niet om verkopen (tegen wil en dank) maar om helpen en ondersteunen. De klanten die zo’n dienstverlening van je krijgen lopen nooit weg.

Dale CarnegieHet boek bestaat uit een aantal sectie. Er is weinig of geen theorie en de kern bestaat uit – vaak amusante – verhalen over hoe mensen de principes van “de weg van de minste weerstand” toepasten. Steeds weer kon men daarmee vrijwel zonder inspanning succes behalen met win-win oplossingen.

De lessen per sectie

Sectie 1: Hoe om te gaan met mensen

Vermijd kritiek, veroordeling of klachten. Geef mensen een eerlijke en oprecht waardering. Maak in mensen los wat ze echt verlangen (en help ze bij de realisatie).

Sectie 2: 6 manieren om mensen voor je te winnen

  1. Toon oprechte interesse voor mensen
  2. Lach! Het kost niets en ontspant (de ander en jezelf)
  3. Leer namen onthouden voor een persoonlijke benadering
  4. Leer goed luisteren. Nodig anderen uit om over zichzelf te praten.
  5. Praat in termen van de interesse van de ander
  6. Laat de ander zich belangrijk voelen en doe het oprecht.

Sectie 3: Hoe je mensen over kunt halen voor jouw denkwijze

De enige manier om een discussies te winnen is om hem uit de weg te gaan. Toon respect voor de mening van de ander en zeg nooit “Je zit fout”. Als je elf een fout maakt, geef die dan direct en volmondig toe. Begin altijd op een vriendelijke manier (een groet kost niets en zet de toon van het gesprek). Probeer de ander eerst ergens “Ja” op te laten zeggen. Laat de ander het meeste aan het woord. Laat de ander het gevoel krijgen dat een idee van hen was. Probeer zoveel mogelijk dingen vanuit het perspectief van anderen te zien. Toon sympathie voor de ideeën en verlangens van de ander. Doe een beroep op de hogere motieven (en niet alleen eigenbelang). Zorg voor een verhaal over je eigen idee. Geef de mensen een uitdaging.

Sectie 4: Wordt een leider

De taak van een leider is vaak om de instelling en het gedrag van anderen te beïnvloeden. Je kan dit op verschillende manieren bereiken waarbij dwang altijd de slechtste aanpak is.

Begin met eerlijke waardering voor de ander te tonen. Wijs indirect op fouten van anderen (bv. het effect voor de klant). Wijs op je eigen fouten voordat je kritiek geeft. Stel vragen in plaats van directe opdrachten te geven. Zorg dat de waarde van de ander intact blijft. Prijs de kleinste verbetering en elke verbetering op een hartelijke en complimenteuze manier. Geef de ander een goede reputatie om waar te maken (te behouden). Gebruik aanmoediging en geef aan hoe makkelijk het is om fouten te corrigeren. Geef de ander een goed gevoel over de suggesties die je maakt.

Conclusie

Mensen willen geen hoogdravende informatie over psychologie maar praktische en direct toepasbare suggesties op zakelijke gebied, op het sociale vlak en in de huiselijke sfeer.
Volgens Dale Carnegie is de beste manier om zelfvertrouwen te ontwikkelen om de dingen waar je bang voor bent gewoon te doen en een aantal successen op te bouwen.

Aanbevolen om 1 of 2 keer per jaar opnieuw te lezen en er van te leren. De samenvattingen per hoofdstuk kan je ook per maand een keer bekijken om de boodschap goed op je in te laten werken.

Beoordeling door lezers op Goodreads.com.

Inkijken/Kopen op Amazon.com

Plaats een reactie