Do the Work – Steven Pressfield

Home » Boekbespreking » Do the Work – Steven Pressfield

Boekbespreking: Stephen Pressfield: Do the workSub-titel: Overcome Resistance and get out of your own way

Schrijven is afzien. Daar komt het volgens Pressfield op neer.
Eenzaam achter het toetsenbord, onzeker of wat je schrijft de redacteur of uitgever bevalt laat staan je publiek. Maar dan weer plotselinge inspiratie en motivatie tegen een deadline aan en het gevoel dat alles op zijn plaats valt. Maar voordat het definitieve product er ligt zijn er afleidingen, details en samenhang van de verschillende onderdelen en een boosaardige weerstand die je tegenwerkt in je pogingen om je creatief te uiten.

Aan de andere kant is het simpel. Je neemt je stukje perkament en deelt het op in drie stukken, begin, midden en einde. Schrijf een introductie en het einde dat je voor ogen staat en vul vervolgens het middenstuk in. Elke van de onderdelen kan je steeds weer in stukken hakken en dan de stukjes opvullen en aan elkaar breien. Ervaren schrijvers weten hoe ze de structuur van hun teksten moeten gebruiken om de kwaliteit van de onderdelen coherent in elkaar te laten overlopen.

Quick and dirty

Schrijven is ook, snel een eerste versie er uit persen zonder te letten op spelling en andere onbelangrijke details. Dit is het summum van creatief zijn, gewoon de woorden uit je vingers te laten vloeien. Daarna begint het naarstige werk van kritisch naar je eigen creatie kijken en het nuchter beoordelen op een waslijst van aandachtspunten.

Tegengestelde krachten

Maar het grootste gevaar voor het scheppende process is de “Weerstand”. Het een duivelse kracht die met geslepen vernuft alles in het werk stelt om jou tegen te werken je beste proza te componeren. Een kracht de in je zit maar die niet van je is. Als het de omgeving niet is, dan ben je zelf zwak, ziek of misselijk, dan twijfel je aan jezelf en aan wat je 5 minuten geleden schreef.

Weerstand leidt een eigen leven en des te verder je komt in het productie-proces, des te krachtiger wordt de weerstand. Het is de reden dat schrijvers zich in de laatste fase afzonderen van alles en iedereen om hun werk te kunnen afronden. Er is veel kracht en doorzettingsvermogen nodig om in de laatste fase alles bij elkaar te trekken en alle losse eindjes aan elkaar te knopen. Daarom liggen er over de hele wereld zoveel onafgemaakte manuscripten waarvan het moeilijker is om ze weer op te pakken dan een nieuw boek te beginnen.

Worstel en overwin de weerstand en je mag jezelf een schrijver of een creatief persoon noemen. En met je volgende project steekt de weerstand ongetwijfeld weer op, maar nu ken je hem en ben je er klaar voor… hopelijk.

Beginnen

Maar wat je vooral moet doen is… beginnen. Dromen over het boek dat je ooit zal schrijven is geen werkelijkheid. Steven Covey had het over de eerste schepping, alleen er over denken, en de tweede schepping waar je het daadwerkelijk vorm geeft. Als je denkt of bedenkt dan gebeurd er nog helemaal niets. Pas als je actie onderneemt ben je echt creatief. En je merkt dat laatste pas echt goed als de weerstand toeneemt om het project af te ronden.

Hoera!

Als het afgeronde product er eenmaal ligt dan is er een korte euforie dat je het geflikt hebt. Je weet waar onder tijdsdruk de zwakke plekken zitten maar je bent toch trots op het resultaat. Maar meestal is de vreugde van korte duur en kijk je alweer vooruit naar je volgende artikel of boek. Het leven van een schrijver is er één van pieken en vooral veel dalen.

Stijl

De stijl van Pressfield’s korte boek is snel en modern. Even wennen maar het gaat om de boodschap en die negeren schrijvers alleen met gevaar voor hun eigen geestelijke gezondheid. Met humor geschreven en snel te lezen. En als… sorry wanneer… de twijfel toeslaat tijdens je werk, lees dan een hoofdstuk van “Do the Work” en worstel verder tegen de weerstand.

Beoordeling van lezers op Goodreads.com.

Inkijken/Kopen op Amazon.com

Nog even het volgende…