Subtitel: How Creating a Positive Reality First… Amplifies Your Levels of Happiness and Success
Voor zijn carrière als bedrijfsadviseur op psychologisch gebied was Achor docent en professor op de prestigieuze Harvard Universiteit. Hij studeerde daar af op positieve psychologie. Daarna doceerde hij er 12 jaar lang over dat onderwerp. Hij gaf o.a. een cursus over “Happiness” die één van de meest populaire cursussen was op de universiteit.
Zijn leermeester was o.a. Ben Tal-Shahar die het boek Happier schreef. Ook de godfather van de positieve psychologie, Martin Seligman (zie de PERMA geluksformule), heeft veel invloed op hem gehad. Shawn is getrouwd met Martin’s dochter, Michelle Gielan, die zelf het boek Broadcasting Happiness. Kortom, een dynastie van de PosPsy stroming :-).
Het boek (uit 2010) gaat hoofdzakelijk over 5 toepasbare strategieën om een positief pad naar succes te creëren.
De hoofdpunten
- Kies de realiteit met de meeste waarde.
Leer om meerdere realiteiten te zien op basis van verschillende instellingen en uitgangspunten, en kies het pad naar positieve groei. - Bepaal je punten van betekenis.
Door in kaart te brengen wat voor jou belangrijk is kan je betere plannen uitstippelen om je doelen te bereiken. - Vindt je optimale voorwaarden.
Er zijn factoren voor succes waarmee je de kansen op het bereiken van je doelen kan verbeteren en versnellen. - Schakel ruis uit.
Let op de signalen die je aangeven waar je mogelijkheden, kansen en bronnen liggen. Maak een onderscheid tussen hoofd- en bijzaken en vermijd afleidingen. - Zorg voor een positieve start.
Je kan je positieve instelling versterken door die energie op anderen over te brengen en daarmee steun te krijgen om meer te bereiken. Het gezegde is dan ook “Alleen reis je sneller, samen kom je verder”.
Een voorbeeld: Wat is “ruis”?
Ruis is informatie die…
a. niet toepasbaar is en je gedrag niet beïnvloed.
b. niet op het moment bruikbaar en niet toepasbaar voordat de houdbaarheid (actualiteit) verloopt.
c. hypothetisch is zonder directe toepasbaarheid of relevantie.
d. afleidt van je doelen.
Aanbeveling
De tekst is geschreven in een enthousiaste stijl door iemand die veel plezier heeft in zijn werk. Maar vaak lijkt het meer op een marketing boodschap dan een wetenschappelijk (onderbouwd) verhaal. Maar het geeft goede ingangen voor meer succes om je doelen te realiseren.
Beoordeling van lezers op Goodreads.com.
Zie ook Shawn Achor’s eerste boek The happiness advantage, ook een bestseller.