| Nederlanders bereiken steeds hogere leeftijd |
|
 |
Mannen gemiddeld 75, vrouwen ruim 80 jaar
door Annemiek Paping
VOORBURG - De gemiddelde levensduur blijft stijgen. De
afgelopen tien jaar lag de groei op zo'n twee maanden per
jaar; over een eeuw bezien hebben we er maar liefst dertig
jaar bij gewonnen, zo blijkt uit Europees onderzoek.
Gemiddeld worden Nederlandse vrouwen nu ruim 80 jaar en
mannen 75 jaar. De levensverwachting neemt nog iets toe tot
circa 83 jaar voor het vrouwelijk geslacht in 2040 (80 jaar
voor mannen).
Het verschil in leeftijdsverwachting tussen mannen en
vrouwen neemt dus langzaam af. Het rookgedrag speelt daarbij
de belangrijkste rol, zo wordt duidelijk uit onderzoek van
het Centraal voor de Statistiek (CBS).
Roken
¨In de jaren vijftig was roken een mannelijke gewoonte¨,
licht CBS-beleidsmedewerker Jan Latten toe. ¨Toen rookte
negentig procent van de mannen, tegenover eenderde van de
vrouwen. Dat kostte de Nederlandse man een aantal jaren van
zijn leven en had natuurlijk effect op de gemiddelde
levensduur.¨
Tegenwoordig is roken 'sekseneutraal' en dat komt tot
uitdrukking in de cijfers. ¨Het aantal rokende mannen is
sinds de jaren vijftig meer dan gehalveerd¨, vervolgt
Latten. ¨Vier op de tien mannen rookt, tegenover drie op de
tien vrouwen.¨
Ook een groot aantal andere factoren is van invloed op de
levensverwachting. Een deel van de stijging van de
levensduur van de afgelopen jaren kan worden toegeschreven
aan de medische vooruitgang, aan de verbeterde leef- en
werkomstandigheden en aan de verandering van leefstijl. Maar
ook consumptiepatronen en genotsmiddelen hebben effect op de
levensduur.
Verder zijn erfelijke aandoeningen bepalend. ¨Het gaat om
een mix van plussen en minnen waarbij - als we naar de nog
steeds stijgende levensverwachting kijken - de plussen
overheersen¨, vervolgt de CBS-onderzoeker.
¨Onze ongezonde levenswijze compenseren we met medische
technieken en medicijnen. De afgelopen jaren hebben we
allerlei ziekten beter onder controle gekregen. Maar het is
onmogelijk precies aan te geven welke factor voor welk
percentage van invloed op de levensduur is.¨
Glaasje wijn goed tegen dementie
Rotterdam (ANP) - Een glaasje alcohol op z n tijd lijkt de
kans op dementie te verminderen. Dit concludeert de Erasmus
Universiteit Rotterdam uit een uitgebreid wetenschappelijk
onderzoek.
Mensen die met mate alcoholische drank nuttigen, worden
minder vaak dement dan geheelonthouders. Zwaardere drinkers
lopen juist weer een groter risico de aandoening te
ontwikkelen.
Onderzoekers van de Faculteit Geneeskunde en
Gezondheidswetenschappen volgen ruim tien jaar lang
achtduizend inwoners van 55 jaar en ouder uit de Rotterdamse
wijk Ommoord. Zij stelden vast dat mensen die enkele glazen
alcoholische drank per week of tot drie glazen per dag
dronken, minder vaak dement worden.